Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vårt bästa år någonsin"

Publicerad: 4 december 2008, 10:20

Jens Strömberg är vd för Tidningskompaniet som är nominerad i kategorin Uppdragspublicister i Sveriges bästa byrå. Han ser tillbaka på det bästa året någonsin för företaget.


Tidningskompaniets anställda har sagostund. Foto: Mia Lindh

Hur har året varit?

– För vår del är det vårt bästa år någonsin. Vi har expanderat under många år. Vi har tagit stora kliv när det gäller omsättning, antalet medarbetare och har fått nya spännande kunder samtidigt som vi har etablerat vårt Stockholmskontor på riktigt. Sedan har vi blivit riktiga stora på allvar i den digitala världen.

Webben är alltså en stor satsning från er i sida i år?

– Ja, vi har anställt en ansvarig för webben och har rekryterat fler personer för att bli trovärdiga på det området. Att vi inte har satsat på det tidigare har handlat om vi har velat tydliggöra vad vi vill göra på webben för oss själva.

Hur har lågkonjunkturen påverkat er?

– Det har inte påverkat något ännu. Vi jobbar med så långa och löpande projekt och de beslut som har tagits där ändrar vi inte på. Vi tillhör en växande bransch och Tidningskompaniet har funnits i 20 år nästa år. Vi har varit med om några sådana här kriser förut. Men självklart gäller det att vara mer försiktig.

Vad är ert framgångsrecept?

– Ett av våra kärnvärden är kreativ höjd. Att det vi gör gör vi väldigt bra. Vi skapar redaktionell kommunikation som inte bara är på företagens egna villkor, utan på läsarnas villkor.

Vilken är er mest lyckade insats i år?

– Det mest spännande är ett europeiskt tidningsprojekt på webben. Vi gör ett projekt för Volvo Lastvagnar på 29 språk. Det är vårt första riktigt stora webbprojekt där vi tagit fram plattformen. Magnituden är häftig, det är ett projekt i stor skala som lanseras i dagarna.

Hur ser det ut inför nästa år?

– Vi ska fortsätta utveckla den digitala leveransen. Vi har det alla skriker efter, nämligen innehåll. Vi har ambitionen att inte minska våra satsningar, utan försöka öka eller hålla det oförändrat. För några år sedan omsatte vi 18 miljoner kronor, nu omsätter vi 75 miljoner. Det gäller att etablera sig på den nivån.

Hur känns det att vara nominerad?

– Kul! Det är ett gott betyg för att våra kunder gillar oss. Må bästa man vinna!

Tidningskompaniet

Byrånamn: Tidningskompaniet
Grundades: 1989
Ägare: Christofer Fager, Peter Mohlin, Jens Strömberg
VD: Jens Strömberg
Antal anställda: 45
Omsättning 2008: 75 MSEK
Antal konton: 35
Antal nya konton 2008: 8
Tappade konton 2007: 2
Största kunden: Volvo Lastvagnar
Årets mest framgångsrika kampanj 2008: Volvo Lastvagnars sajt med storytelling i text, bild och webb-tv - för 29 europeiska marknader.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.