Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Varumärken rankas på ny sajt

Publicerad: 25 mars 2010, 14:05

Bloggar, Facebookgrupper och Twitter har gjort livet osäkert för varumärken i största allmänhet. Nya sociala medieplattformen Brandkarma tar övervakningen av varumärken ett steg till.


Det är Craig Davis, kreativ chef på australiensiska Publicis Mojo och tidigare global kreativ chef på JWT, som på sin fritid funderat hur han skulle kunna bidra med något vettigt till eftervärlden och till sina barn.

Som modern kreatör blev hans verktyg för en bättre värld naturligtvis ett socialt media helt fokuserat på varumärken.

Sajten Brandkarma ska samla och dela information om varumärken. Användare registrerar sig på sajten, för att i möjligaste mån slippa invasion av pr-konsulter, innan de kan skriva in omdömen inom kategorierna Customers, Employees, Suppliers, Investors och the Planet varav den sista främst handlar om miljö.

Målet är att kvantifiera varumärken så att konsumenter, arbetssökande och investerare kan göra bättre val av varumärken. För varumärkena blir sajten en termometer som mäter omvärldens uppfattning.

– Folk vet att deras köpbeslut får konsekvenser och de vill göra rätt saker bara det får reda på hur de ska göra, säger Craig Davis, till Campaign Brief .

Betaversionen av Brandkarma hade premiär i går. I inledningsskedet kan man kommentera och betygsätta 300 av världens mest värdefulla varumärken.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.