Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Varumärken tar hjälp av blockchain

Publicerad: 17 Juli 2019, 09:47

McDonald's inleder tester med blockchain.

Foto: Mostphotos

McDonald’s, Nestlé och Virgin Media är först ut att testa hur blockchain kan bidra till mer transparenta medieköp i ett pilotprojekt som precis inletts.


Ämnen i artikeln:

TeknikMcDonald'sBlockchainNestlé

JicWebs, Storbritanniens och Irlands organisation gemensamma för webbstandarder och mätvaluta, gick tidigare i år ut och sa att de skulle testa hur blockchain kunde hjälpa till att öka transparensen och effektivisera digitala annonsköp. Nu har de första varumärken signat upp sig: McDonald’s, Nestlé och Virgin Media.

I ett första stadie kommer man titta på hur man kan tillhandahålla transparens och tydlighet genom hela kedjan av reklaminvesteringar. I ett andra steg ska man gräva djupare i hur blockchain kan optimera och förbättra effektiviteten.

LÄS MER: Alla snackar blockchain – så funkar det

– Tekniken ger oss möjlighet att få en transparent bild av våra investeringar digitalt. Vi är också angelägna om att förstå den potentiella effekt som detta kan ha på vår ROI, säger Kat Howcroft, medie- och budgetchef på McDonald’s i Storbritannien och Irland.

Om testerna är framgångsrika kommer JicWebs att konsultera branschen i hur man bäst rullar ut blockchain till varumärken och reklambyråer. Detta kommer ske 2020.

Det finns flera aktörer som har börjat kapitalisera på blockchain, bland annat AdChain, Nyiax och Patron. Men oss veterligen finns det inga svenska varumärken som använder sig av blockchain-tekniken för annonsköp.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.