Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Varumärkena som stänger – för Gretas klimatkamp

Publicerad: 18 September 2019, 06:12

Varumärkena som följer Greta Thunbergs kamp.

Foto: Wikimedia Commons

Varumärkena som engagerar sig i Greta Thunbergs kamp, Facebook tillsätter tillsynsstyrelse och ny studie kring konsumenternas syn på företagens datainsamling. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MiljöVarumärkenMorgonsvepetKlimatkrisen

Varumärkena som slår igen – för Gretas klimatkamp
När Greta Thunberg pratar, då lyssnar varumärkena. Inför den globala klimatstrejken den 20:e september kommer fler varumärken att slå igen sina butiker för att vara med i kampen. Vid bland andra Seventh Generations och Googles sida sluter nu Ben & Jerry, Patagonia och Lush upp i USA. Lush kommer stänga 250 butiker i USA och Kanada och Ben & Jerry slår igen 300 butiker

– Det finns fler och fler värdebaserade organisationer. För konsumenter är detta väldigt kraftfullt. Tankarna är att vi kanske tappar två timmars försäljning, men vi kommer få superlojala kunder, säger marknadsföringsproffessorn Americus Reed till Adweek.

Facebook tillsätter innehållsstyrelse – med 40 personer
40 personer ska ingå i den styrelsegrupp som ska besluta kring Facebooks innehåll framöver. Det meddelade grundaren Mark Zuckerberg under tisdagskvällen. Styrelsen kallas ”oversight board” och kommer bland annat bestämma vad som ska tas bort på plattformen – exempelvis hot, hat, trakasserier och avklädda människor, skriver Dagens Nyheter. Mark Zuckerberg kommer inte ha något inflytande i bestämmelserna. Men kritiska röster höjs också kring att styrelsen är ett sätt för att undkomma reglering kring innehåll, något som skulle vara förödande för Facebook.

Studie: Etiskt inhämtad data viktigt för konsumenterna
Det är inte bara upp till varumärken och regeringar att se till så att företag använder teknik och data etiskt – det ligger även på konsumenternas bord. Detta kommer fram i den globala studien Brands in Motion 2019 från WE Communications. 92 procent sa att de skulle sluta använda en produkt eller tjänst på grund av oetisk användning av data, och 96 procent tycker att det finns ett kollektivt ansvar för att se till så det sköts.

Spotify tar annonschef från Buzzfeed
Lee Brown
lämnar en topproll och går till en annan. Från intäktschef på Buzzfeed, där han haft en stor del i sajtens uppbyggnad, går till Spotify och en ny tjänst som global annonschef. Buzzfeed har haft det tufft den senaste tiden och berättade i januari att de skulle göra sig av med 15 procent av de anställda efter att ha missat intäktsmålen.

Facebook bygger AR-glasögon
Facebook har ingått samarbete med Luxottica för att utveckla ett par AR-glasögon Ray Ban-style. Arbetsnamnet är just nu Orion och de är designade att ersätta smartphones, enligt källor till CNBC. Målet är att de ska kunna ta samtal, visa information på en liten skärm och livestreama. Orion är endast i inledningsfasen och kan komma i butik så sent som 2025.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.