Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Varumärkesarbetet bakom EQT:s nya it-jätte Iver: Valdes ut bland 600 namn

Publicerad: 23 Maj 2019, 07:05

Åsa Arvidsson Koncern-vd för nybildade Iver: Vi är ödmjuka inför att det kommer att ta tid att sätta varumärket

Under radarn har Wallenbergsfärens riskkapitalbolag EQT har upp flera it-bolag. Nu har de samlats under företagsnamnet Iver med 1,5 miljarder i omsättning. För Resumé berättar koncern-vd:n Åsa Arvidsson om hur det nya varumärket har mejslats fram.


Ämnen i artikeln:

North AllianceNoaEQTVarumärke

EQT:s it-driftsbolag Candidator DGC byter namn till Iver, namnbytet sker officiellt klockan 16.00 i dag, den 23 maj. Iver defineras enligt SAOL på följande sätt: "känslomässigt uppgående (i ngt) som yttrar sig i tydlig önskan att snabbt nå resultat". Riskkapitalbolaget EQT har gjort en agressiv satsning inom området under 2010-talet med flera förvärv och Iver bygger på en sammanslagning mellan de fem bolagen Candidator, DGC, Solid Park, Exeo och Ismotec. Bolagen har i dagsläget omkring 900 anställda i Sverige och Norge. Omsättningen uppgår till 1,5 miljarder kronor.

Ambitionen är hög. Iver ska födubbla intäkterna under de kommande 3-4 åren. Medan kärnverksamhet är densamma: en leverantör av it-driftstjänster till medelstora och stora företag, organisationer och offentliga aktörer.

Allt sedan it-företagen köptes upp av EQT har planen varit att samla varumärkena och erbjudandena i ett integrerat bolag under samma namn. Koncern-vd:n Åsa Arvidsson, som fram tills nu har varit vd för Candidator DGC och som får motsvarande roll på det nybildade Iver, berättar om en förändringsresa som påbörjades under våren 2018 och som intensifierades på hösten när namnet sattes fram till lanseringen i dag. I arbetet har bolagets ledning tagit hjälp av NoA-byråerna Evidence, Bold, och Åkestam Holst och Making Waves.

– Den interna förankringen och stoltheten har varit minst lika viktig som att ta ut det nya varumärket på marknaden, säger Åsa Arvidsson till Resumé.

Insiktsarbetet från Evidence och en referensgrupp på cirka 35 personer tog fasta på att varumärket skulle spegla både företagens bakgrund som mellanstora entreprenörer, ödmjukheten att bevisa sig i en större kontext och tillgängligheten mot kunderna där Iver vill ta en position som ett närmare alternativ gentemot konkurrenterna bland annat genom lokala team, ett personligt bemötande och kommunikation.

Namnprocessen blev extra omfattande där byrån Skriptor Zigila tillsammans med arbetsgruppen tog fram en bruttolista på 600 tänkbara företagsnamn. Referensgruppen arbetade sedan fram en shortlist på omkring 20 slutkandidater.

– Vi fick väldigt många intressanta förslag att förhålla oss till där referensgruppen kokade ner till att namnet skulle stämma överens med vad vi är bra på. Det viktigaste var att behålla en balans med våran personlighet och visa edge, men samtidigt signalera en högre grad av professionalism, vilket växer i betydelse när vi går upp i storlek och befinner oss i ett annat sammanhang.

Slutresultatet blev varumärkesnamnet Iver med en gråskalig grundton och gul accentfärg, ett element för att tillföra energi. Företegslogotypen utgörs av ett liggande I – första bokstaven i namnet.

Åsa Arvidsson beskriver att varumärkesresan har skett i ett delat ägandeskap mellan byråerna, ägarna, ledningen, referensgruppen och den interna marknadsavdelningen. och referensgruppen.

Varför Iver?
– Det säger mycket om vilken typ aktör vi är och vill vara både internt och externt.

De befintliga varumärkena kommer successivt att slussas ut fram till 2020. B2B-marknadsföringen mot kunderna kommer primärt ske i digitala kanaler och har tagits fram av Åkestam Holst. Bolaget kommer även behålla det svenska och det norska språket på sina två huvudmarknader i Skandinavien.

– Vi är ödmjuka inför att det kommer att ta tid att sätta varumärket. Avgörande i arbetet har varit alla täta avstämningar mellan leden i beslutsprocessen. I slutändan tycker jag att vi har skapat ett tydligt och personligt varumärke. En plattform som vi kommer att kunna jobba med långsiktigt, både mot kunder och medarbetare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.