Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:22
Varumärkesbyrån Kundskaparna startar en ny byrå tillsammans med läkemedelskonsulten Alpha Marknadsgrupp. Det nya bolaget blir ett dotterbolag till Kundskaparna.
Alpha Marknadsgrupp är en starkt nischad marknads- och utbildningskonsult inom läkemedelssegmentet.Nu startar de ett nytt företag och flyttar in hos Kundskaparna under det nya namnet Kundskaparna Alpha Medica. På sikt flyttas även den gamla verksamheten in i det nya bolaget. Byrån ägs till hälften av Kundskaparna och till hälften av Alpha Marknadsgruppens ägare Benny Gotenstam och Magnus Heimdal.Orsaken till samgåendet är utvecklingen på läkemedelsmarknaden. I takt med avregleringen på läkemedelsmarknaden behöver läkemedelsbolagen ett större varumärkesarbete.- Patienten påverkar läkaren i vad som ska föreskrivas. Därför blir varumärkesarbetet mot konsument viktigt säger Michael Zajicek, vd för Kundskaparna.- Kundskaparna som har varumärkeserfarenhet kan skapa en helhetsverksamhet inom läkemedelssegmentet.Tidigare var läkemedelsreklam hårt nischad mot läkarmedier och handlade om vilka verkningar ett läkemedel hade. Nu behöver även läkemedelsbolagens namn förknippas med livskvalitet och konsumenterna är den målgrupp som ska förmå läkaren att skriva ut bolagets preparat.- Det gör att man måste vidga synsättet på hur man marknadsför läkemedel, säger Michael Zajicek.
Ulrika Fjällborg