Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Varumärket får mycket stryk

Publicerad: 10 juni 2009, 15:03

Röda korsets varumärke skadas och gåvorna väntas minska. Det blir följden av bedrägerimisstankarna mot den sparkade kommunikationschefen Johan af Donner, säger varumärkesexperter till Resumé. Nu kopplar Johan af Donners förra arbetsgivare Cancerfonden in revisorer.


Ämnen i artikeln:

Johan af DonnerRöda Korset

truefalse

Johan af Donners

I går bekräftade Röda korset på sin webbplats att den polisanmälde höge chefen är den förre kommunikationschefen Johan av Donner. Han var ett minst lika känt ansikte för organisationen som generalsekreterare Christer Zettergren och ordförande Bengt Westerberg. Inom kommunikationsbranschen har Johan af Donner varit tongivande och ansedd som ett proffs på ideella organisationer, först på Cancerfonden och sedan Röda korset. Den 27 maj slutade Johan af Donner på Röda korset med omedelbar verkan, utan någon mer utförlig motivering. I tisdags rapporterade TT att organisationen har polisanmält en hög chef som misstänks för bedrägeri i miljonklassen.

Johan af Donner har valt att inte kommentera misstankarna och Röda korset hänvisar till den snart inledda polis­utredningen och sin egen undersökning. Men att hålla inne med information är en farlig taktik, tror Carl-Fredrik af Sandeberg, vd på varumärkesbyrån Differ:
– Det går inte att gömma sig bakom en polisutredning. Skadan finns där redan och måste hanteras snabbt och rätt.
– Röda korset måste visa att det inträffade är en enskild händelse. De måste visa att det är individrelaterat och att det inte genomsyrar organisationen.
Och de måste styrka att det aldrig kan hända igen.

Ideella organisationer som bygger på gåvor och frivilligt arbete har känsliga varumärken där den dominerande beståndsdelen är förtroende:
– Förtroendet är A och O och en stark värdegrund är avgörande för vad varumärket tål, säger Carl-Fredrik af Sandeberg. Bland givare blir det alltid en diskussion om hur effektivt organisationen använder gåvorna. Det är klart att en sådan här händelse påverkar mycket.
– Men graden av skadan beror på hur de hanterar krisen nu. Medierna undrar vad som har hänt och hur det har gått till. Då måste Röda korset kunna svara snabbt och visa hur man arbetar och varför detta var en enskild händelse. Många undersökningar visar att Röda korset är ett urstarkt varumärke med lång historia och stor geografisk utbredning.
– Ja, de borde ha en bättre krisberedskap än andra, anser Carl-Fredrik af Sandeberg. Om de informerar externt och internt behöver det inträffade inte bli jättenegativt. Det bör inte nå Skandia- eller AMF-dimensioner.
– Nej, jag vill inte sätta en siffra på varumärkesskadan, men faran är att givarna flyttar sina hundralappar till någon annan organisation. Mats Urde, varumärkes­expert vid Lunds universitet, reserverar sig för att alla fakta inte finns på bordet, men säger:
– För en välgörenhetsorganisation som Röda korset är det som verkar ha hänt en stöt mot hjärtat. Varje varumärke är ett löfte byggt på ett antal kärnvärden. Det problemet kommer inifrån och handlar om Röda korsets trovärdighet.
– Men jag tror att Röda korset kan repa sig ganska snabbt, eftersom man har en lång tradition av att infria sina löften. Det är i en kris som varumärkets styrka prövas, då ska man söka sig till sina grundläggande värden. Det förefaller som om Röda korset har agerat snabbt och resolut.
Minst lika snabbt har Cancerfonden agerat. Johan af Donner var informations-och insamlingschef mellan 1997 och 2004.
– I dagsläget har vi inga misstankar om något brottsligt, säger generalsekreterare Ursula Tengelin. Men vi har kontaktat våra revisorer, KPMG:s avdelning Forensics, som en försiktighetsåtgärd. Vi ska träffa dem i dagarna och göra en plan för hur vi ska hantera frågan.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Johan af DonnerRöda Korset

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.