Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vattenfalls nya Europakampanj

Publicerad: 18 Januari 2011, 15:49

Ikväll går startskottet för Vattenfalls nya reklamkampanj för den svenska och tyska marknaden där man vill uppmärksamma att man är nybliven sponsor av Internationella skidförbundet.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsVattenfall

– Vi vill visa skidupplevelsen ur ett energiperspektiv, säger Linus Almqvist, marknadsdirektör på Vattenfall, om den nya reklamkampanjen som fokuserar på vintersport.

Reklamfilmen som går upp i Sverige i TV4 och Eurosport samt på SF:s biografer ikväll är startskottet för en ny kampanj där fokus ligger på att Vattenfall sedan i december är sponsor för Internationella skidförbundet.

Vattenfall har slutit ett sponsoravtal med Internationella skidförbundet som sträcker sig tre år framåt med en möjlighet till förlängning med två år till efter det.

– Vår utmaning är att våra produkter inte syns och vi måste därför försöka synliggöra och föra fram de positiva sammanhang som Vattenfall skapar, säger Linus Almqvist och fortsätter:

– Vi lånar en välkänd symbol från skidvärlden, pistkartan, som vi använder som metafor för att visa hur vår osynliga produkt bidrar till en positiv upplevelse. Därför blir sponsringen extra viktig för Vattenfall för att visa på de möjligheter som vi skapar med våra tjänster och produkter.

Kampanjen kommer förutom i Sverige, även att gå i Tyskland. Förutom reklamfilmen kommer man även att annonsera främst i magasin i Sverige och i magasin, kvälls- och morgonpress i Tyskland. I Tyskland kommer man även satsa på utomhusreklam i samband med skid-VM om knappt en månad.

– Vi tar nu vår kommunikation vidare där vi går från sponsorskap till mer av ett partnerskap, där vi satsar på färre grejer som vi sedan integrerar i hela organisationen, i alla mediekanaler och relationer. Vårt sponsorat av vintersport kommer att vara huvudingrediensen i vår värumärkesbyggande reklam i Sverige och internationellt under de kommande åren, säger Linus Almqvist.

Med den nya reklamkampanjen satsar man även mer på digitala kanaler. På onsdag släpps till exempel en app till Android och Iphone.

– Vi kommer att satsa betydligt mer på den digitala dimensionen i all vår varumärkesreklam. Min vision är att skapa varumärkeskommunikation som kan fungera som taktisk säljreklam genom att erbjuda möjlighet till aktiverande val i all kommunikation, säger Linus Almqvist.

Arbetsgrupp

Reklamyrå: Lowe Brindfors
Projektledare: Peter Preisler
AD: Lotta Åkerlund
Copy: Henning Wijkmark
Produktionsledare: Annika Appeltofft
Grafiska Formgivare: Kjell Benettsson/Jesper Kewenter
Inhouse Producent: Mats Sundin & Marcus Sundqvist , Colony

Produktionsbolag: Folkefilm
Regissör: Johan Tappert
Exekutiv Producent: Joi Persson
Producent: Pia Åstrand
Fotograf: Crille Forsberg
Musik: Adam Nordén

Mediebyrå: OMD

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsVattenfall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.