Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

VD:ns utspel tog styrelsen på sängen

Publicerad: 8 Februari 2019, 13:47

Under eftermiddagen kom Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O'Brien Apelgren med ett förslag om att slå ihop alla branschens intresseorganisationer. Förslaget är dock ingenting hon har förankrat i förbundets styrelse.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MarknadsförbundSveriges MediebyråerPrecisSveriges Annonsörer

För styrelsen i Sveriges Marknadsförbund kommer vd:n Francesa O'Brien Apelgren som en överraskning. Enligt Niclas Fröberg, grundare av Tre Kronor Media och styrelseledamot i Sveriges Marknadsförbund, är det ingenting styrelsen har diskuterat. Mer än så vill han inte kommentera utspelet.

– Frågan har inte varit uppe på vårt bord, säger han till Resumé.

Klart är i alla fall att företrädare för de olika branschorganisationerna inte hade hört någonting om förslaget tidigare, även om det är en fråga som varit uppe på tapeten tidigare.

– Samarbeten är något vi välkomnar men jag väntar med att uttala mig innan vi fått en officiell inbjudan från Francesca, säger Linda Nilsson, tf. vd på Komm.

Precis som Komm saknar Sveriges Annonsörer för tillfället en permanent vd. Sedan Anders Ericson i höstas lämnade positionen har organisationens förbundsjurist Tobias Eltell gått in i hans ställe.

– Jag tror det är viktigt att påminna sig själv om att olika organisationer har olika roller. På Sveriges Annonsörer företräder vi annonsörerna i alla lägen och jag tror att det är ett bra upplägg för att driva verklig förändring. I en större organisation finns risken för otydlighet, säger Tobias Eltell som inte vill ta en definitiv ställning i frågan.

En som dock välkomnar förslaget är Sandra Kastås, ordförande på Sveriges pr-företagen. Hon menar att branschen i samband med #metoo visade att det finns styrka i samarbeten.

– Både Svenska pr-företagen och Precis drivs som ideella organisationer och vi skulle verkligen må bra av lite draghjälp, berättar hon.

I nuläget riktar Svenska pr-företagen in sig på mindre pr-byråer medan Precis har ett omsättningskrav på fem miljoner kronor.

– Spontant känner jag att det är ett väl ambitöst projekt. Jag har varit med i branschföreningsbranschen länge och tror inte på att slå ihop flera organisationer. Engagemang är A och O för en branschorganisation och för att få det behöver man vara så nischad som möjligt. I en större organisation blir det dessutom svårare att prioritera, säger Kaj Flick, sekreterare på Precis.

Resumé söker även Elisabeth Trotzig, styrelseordförande på Sveriges Marknadsförbund, för en kommentar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.