Nyheter
Vegoutmanare är Sveriges mest rekommenderade varumärke
Publicerad: 1 september 2022, 11:13
Foto: Anamma
När Yougov sammanställer vilka varumärken som svenskarna helst rekommenderar är det livsmedel (gärna vegetariska) och bilar som syns i toppen.
I topp finns Anamma, som producerar veganska matprodukter. 82 procent av kunderna menar att de skulle rekommendera varumärket. Anamma ägs av Orkla och varumärket har haft reklamsamarbeten med bland annat kokboksförfattaren Gustav Johansson som driver hemsidan ”Jävligt gott”.
Plats två till sju består av olika bilvarumärken, med Mercedes-Benz som nummer två. Fjolårets vinnare, Toyota, får nöja sig med tredjeplatsen. Anamma får sällskap av två andra varumärken inom dagligvaror, Västerbottensost som hamnar på åttonde plats och Oumph på nionde plats.
Lönneberga är det varumärke som sett den största positiva förändringen enligt Yougovs mätning, och ser en ökning med 8,3 procentenheter.
Bild 1/2
Så har siffrorna tagits fram:
I Sverige mäts cirka 400 varumärken dagligen. Varje dag genomförs 160 intervjuer med allmänheten i Sverige. Rankingen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 juni 2021 – 31 maj 2022 och samtliga intervjuer har gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. Endast varumärken som baseras på data från minst 100 intervjuer under perioden har inkluderats.
Recommend-andelen tas fram genom att följande fråga ställs: ”Vilka av följande företag/varumärken skulle du kunna REKOMMENDERA till andra?”
Källa: Yougov
LÄS OCKSÅ: Stor kartläggning: Så har 169 varumärken utvecklats under pandemin – analys bransch för bransch