Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Vem bestämmer i svensk film?

Publicerad: 10 Oktober 2019, 20:37

Den guldbaggeeblönade regissören Rojda Sekersöz är aktuell med nyfilmatiseringen av Jonas Gardells roman En komikers uppväxt. Nu gästar hon veckans avsnitt av Kommunikationspodden.


Hennes regidebut belönades 2018 med en Guldbagge i kategorin årets nykomling. Nu är Rojda Sekersöz aktuell med en ny film - denna gång en nyfilmatisering av Jonas Gardells roman En komikers uppväxt. Hur är det att omvandla en berättelse många redan gjort till sin, och göra något nytt av det? Och vilka är det som sitter på makten över berättelsen i svensk film?

Rojda Sekersöz är veckans gäst i Kommunikationspodden. När hon tilldelades Guldbagge 2018 hade hon precis kommit hem från ett 10 dagars tyst meditationsläger.
- Jag ska vara ärlig, jag var lite sårad, mitt ego var sårat så jag gick in i det här meditationslägret med ett sårat ego, säger hon.

Det kan väl inte finnas något värre än att vara tyst och i affekt?
– Det var så himla nyttigt, för jag fick inte prata med någon och det var så bra. Och när jag kom ut därifrån var det som att jag hade jobbat med mitt ego väldigt mycket, säger hon.

En komikers uppväxt filmatiserades första gången 1992 då med Björn Kjellman i rollen som Juha, en klassens clown som både mobbar och själv blir utsatt för mobbing. Nu har hon gjort en ny filmatisering med Johan Rheborg i huvudrollen.

Hur var det att jobba med Jonas Gardell, som både skrivit boken, manus till första serien och nu manus till filmen?

Vad Rojda svarar hör du i veckans avsnitt av Kommunikationspodden!

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev