Nyheter
Vem blir metaversums Gert Wingårdh?
Publicerad: 23 mars 2022, 12:36
Hur ska vi forma den virtuella världen för varumärken? De få som vet berättar i nya numret av Resumé om design i metaversum.
Ämnen i artikeln:
NyheterFör drygt ett år sedan började ”metaverse” buzza omkring. Det möttes av förvirring, fascination, ifrågasättande och funderingar. En 3D-värld som delvis påminner om sociala medier men med fler lager av interaktion. Framför allt om man kopplar på tekniken med blockkedjor. Ungefär så är det sagt.
Men vad betyder det i praktiken? Få vet eftersom de flesta mest pratar om metaversum. Men det finns några – till exempel Emma Ridderstad på Warpin och Marcus Holmström på The Gang – som anar vad det innebär och i nya Resumé, med design som tema, berättar de om sina erfarenheter.
För tre år sedan gjorde vi en djupdykning av en allt mer minimalistisk design vilket var ett resultat av digitaliseringen. Ungefär samtidigt vände trenden. Design blev mer uttrycksfull, personlig och i en del fall banal. Klarna-design blev ett skällsord. Vad hände och varför? En rad svenska designers förklarar utvecklingen och vad vi kan förvänta oss de kommande åren. Sedan förklarar Håkan Olofsson vad i designen som på riktigt har betydelse för varumärken.
Vi har även tittat närmare på hur grafiska designers i Ukraina och Ryssland uttrycker kriget.
Vidare rapporterar vi:
Och Aase Berg sammanfattar hela tidningen med att puckoversum finns i puckphonen.
Ingen prenumeration? Lugn, det löser du här.