Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi är värda nomineringen"

Publicerad: 14 februari 2011, 06:49

Ett annorlunda format och texter som uppmuntrar till reflektion hos läsarna. Nya magasinet Yourlife satsar på ett helhetskoncept med en engagerad hemsida och täta events för att utveckla läsarkontakten.


Ämnen i artikeln:

YourlifeTidskriftsallsvenskan

– Jag hade aldrig gjort det här om det bara var ett magasin. Yourlife är ett helhetstänk med en engagerad sajt och en rad inspirerande eventkvällar, säger tidningens chefredaktör Carina Nunstedt.

Idén till Yourlife kläcktes sommaren 2009. Carina Nunstedt som tidigare ligger bakom tidskrifter som Family Living och tidningen Mama ville utveckla ett livsstilsmagasin för kvinnor som inte fanns i tidningshyllan. Hon tyckte att de tidskrifter som fanns på marknaden främst ägnade sig åt mode och relationer.

– Idag finns det ett större behov av att tänka och reflektera. Yourlife fyller ett tomrum. Vi är en bredare tidning till kvinnor som gillar att läsa, inspireras och utvecklas. Vi fortsätter där andra kvinnomagasin slutar.

Nyligen har månadsutgivningen etablerats. Eventen är ett annat viktigt ben att stå på för Yourlife. Eventen kommer att ha samma kontinuitet som tidningen. Under kvällarna har Carina Nunstedt märkt att tidningen inte bara når de yngre, eller äldre läsarna.

–   Vi trotsar åldersbarriärerna. Vår målgrupp sträcker sig från 20-åringar till 50-plussare. Det märker man inte minst på våra events där döttrarna ofta tar med sina mammor, säger Carina Nunstedt.

Vilka andra nykomlingar på tidskriftssidan imponerar på dig?

– The Ark för den smarta paketeringen och Vi Biografi för en bra utvecklingen av en gammal klassiker.

Vad gör ett bra magasin?

– Engagemanget och tonträffen är viktigast. Ett bra magasin ska gripa tag i läsaren. Jag har svårt för tidningar som poserar, distanserar sig och vill vara snygga för branschen.

Vad är du mest stolt över sedan starten?

– Jag är glad och stolt över att vi har lyckats bryta ny mark och lansera ett varumärke på flera arenor – vilket tilltalar både läsare och annonsörer. Och jag är stolt över min redaktion som jobbar oerhört hårt. Vi är värda den här nomineringen.

FAKTARUTA

Upplaga: 50.000tidningar/nr

Periodicitet: 10 nummer och 10 events per år

Förlag: Bonnier tidskrifter.

Vilka som vinner Tidskriftsallsvenska avslöjas på Resumébaren torsdag 17 februari, på Rose, Hamngatan 2, klockan 17-20

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.