Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi beskriver inte slagen utan soldaten"

Publicerad: 14 februari 2011, 12:22

Trots en tämligen tomultartad tid för bolaget Tidningen Vi AB har man lyckats med lanseringen av Vi Biografi. Biografigenren är en stark trend bland tidskrifter just nu. Tack vare – bloggarna! – Bloggarna och dokusåporna har gjort sitt. Läsarna är intresserade av den personliga berättelsen, säger Stina Jofs, chefredaktör för Vi Biografi.


Ämnen i artikeln:

Tidskriftsallsvenskan

I Orvestos färska mätning tappade Tidningen Vi en fjärdedel av sina läsare. Trots det har man etablerat ny tidskrifter i Vi Läser och så Vi Biografi som utkommer fyra gånger per år.
– Jag är stolt över att vi har lyckats hålla igång både tidningen Vi och Vi Biografi under en ganska turbulent tid för företaget, säger Stina Jofs.

Chefredaktören har alltid haft ett stort intresse för biografier och dokumentärer. Hon såg över den svenska tidskriftsmarknaden och märkte att det i Sverige saknades biografitidskrifter. Till skillnad från i till exempel Tyskland och Storbritannien. Vi Biografi strävar efter att beskriva historien med en personlig vinkel.

– Biografin är ett väldigt bra sätt att bekriva historia och samhällsutveckling. Vi vill inte bara skriva om kända människor. Senast hade vi en artikel om Voltaires bortglömda älskarinna som ligger bakom stora rön inom både matematik och fysik.I korthet kan man säga att Vi Biografi inte beskriver slagen utan soldaten, berättar Stina Jofs.

Framöver kommer man att satsa på att ge Vi Biografi en tydligare profilering. Inriktningen är modernhistorisk. Man prioriterar att skildra historiska personer från industriella revolutionens sena 1800-tal fram till 70-talet. Stina Jofs tycker att en tidskrifts viktigaste uppgift är att engagera.

– En tidskrift måste vara snygg och ha starka berättelser. Den ska kunna engagera och underhålla. Den ska signalera nyfikenhet inför stort och smått. Det är, tycker jag, en väldigt stor skillnad på smala kulturtidskrifter och de bredare magasinen. Det ska det vara, säger Stina Jofs.

Vilka andra tidskriftsnykomlingar gillar du?
– Yourlife har en snygg paketering och har hittat ett eget uttryck. Vilket är väldigt viktigt för ett magasin.

En av anledningarna till att Vi Biografi sjösattes var att Stina Jofs märkte en tendens att biografin var på uppgång. Hon ringde runt till olika förlag och frågade om hur utgivningen av biografier hade förändrats. Den hade ökat.

Vad är fördelen med biografin som tidskriftsgenre?
– Ibland är det svårt att få grepp om långsamma förändringar i världen, det kan gälla krig, kamp för demokratiska rättigheter, tendenser inom mode och design. Men om man skildrar enskilda personers öden så får man de stora händelserna ”på köpet”.  Om man till exempel beskriver Obamas väg fram till presidentposten får vi en intressant historieskrivning med mycket detaljer.

Fakta/Vi

Upplaga: 15000-20000
Periodicitet: 4 nummer/ år
Förlag: Tidningen Vi AB

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Tidskriftsallsvenskan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.