Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi får inte tillräcklig effekt på vår reklam"

Publicerad: 14 Oktober 2008, 15:08

Åhlénsgruppens vd Thomas Axén är missnöjd med vad varuhuset har fått ut av sina reklaminvesteringar. – Det vi gör hänger inte riktigt ihop.


Thomas Axén är vd på Åhléns.

Thomas Axén var tidigare vd för Bonnier Newspapers som bland annat ägare Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet.
Sedan något år tillbaka är han vd för Åhlénsgruppen.

Nu väljer han att kommentera att marknadschefen Ylva Bergqvist sparkats.
– Vi håller på och se över vår marknadskommunikation för Åhlénsgruppen. Vi har gått från att vara varuhus till att bli en kedja. Vi har en marknadsavdelning som bara sysslar med traditionell marknadsföring. Nu försöker vi få ut lite mer av vår marknadsföring samtidigt som vi vill ompositionera oss. Då har det blivit uppenbart att vi och Ylva ska gå skilda vägar. Det är inte svårare än så.

Hur ser framtiden ut för er reklambyrå King?

– Det är uppdragsgivarens fel om det inte blir bra reklam. King är en bra byrå som gör en massa bra reklam åt en massa uppdragsgivare. Klart de kan göra det åt oss också.

Det låter som om du inte är nöjd med vad de gjort hos er?
– Det finns väl alltid sådant man kan göra annorlunda. Givet förutsättningarna har de gjort bra reklam?

Vad får de för nya förutsättningar?
– Vi är inte klara där än. Men vi ska stärka vår position inom mode och då kommer vi behöva göra en massa saker och där marknadskommunikation är en. Det är för tidigt att säga nu.

Åhléns gör nu en omfattande kundundersökning tillsammans med King.

Ni betalar årligen 20 miljoner kronor i byråarvode till King. Är det för mycket?
– Vi har en stor marknadsbudget. Så här mycket kan jag säga: Vi får inte tillräckligt mycket bra effekt för de reklaminvesteringar som vi gör årligen. Det står jag verkligen för. Det beror bland annat på att allt vi gör inte riktigt hänger ihop.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.