Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi finns nog inte om 15 år"

Publicerad: 10 maj 2011, 15:21

Årets Mediebyrå-nominerade Starcom firade 15 år under 2010. Men blir det ett framtida 30-årsjubileum?


Ämnen i artikeln:

StarcomStockholm Media Week

Starcom Malmö

Starcom Stockholm

Hur var 2010?

– Snabb återhämtning från 2009, väldigt stark fokus på vår produkt, den kreativitet och effekt vi levererar, samt på utrullning av vår globala positionering som the Human Experience Company och med arbetsmetodiken ”Create Space for Ideas”. Vi är glada och stolta över de kvitton vi fått på vår konkurrenskraft i och med nomineringar och utmärkelser i olika tävlingar och pr-sammanhang, skriver vd Johan Sjökvist i ett mejl.

Ni firade 15 år. Vad hittade ni på?

– Vi åkte på kryssning med vår första kund, Viking Line, och firade med hiphop-dans och karaoke. Vi mindes roliga anekdoter från de första 15 åren och workshopade och försökte blicka 15 år framåt. Det vi kom fram till var väl i princip att vi nog inte finns om 15 år, så briefen för framtiden är väl att avskaffa oss själva i vår nuvarande roll och än mer fokusera på holistisk kommunikation.

Knöt ni till er någon spännande kund under året?

– Massvis, bland andra Malaco Leaf, Apotek Hjärtat, Skandiamäklarna, Hemmakväll, Elitfönster och Björn Borg. Framför allt vårt Malmökontor är en veritabel new business-maskin, inte minst tack vare den starka bredden med både relationsmarknadsföring och fullt digitalt erbjudande.

Hur bygger man ett bra samarbete med sina kunder?

– Klassiskt sett handlar det väl om affärsmannaskap, lyhördhet och proaktivitet. Vi är tacksamma för kundernas förtroende och för långa samarbeten med kunder som t ex Viking Line, Synsam, Spendrups, Lindex, City-Gross och Mio. Förtroendet förtjänar man dock varje dag så det är alltid hårt och engagerat jobb som gäller.

Vad karaktäriserar er byrå?

– Vi lever efter samma devis som från företagets grundande – vi ska vara kreativa, utmanande och ledande, summerat till KUL. Vi försöker få med dessa värdeord i så mycket som möjligt av vårt arbete för kunderna och i vår företagskultur.

Hur firar ni om ni vinner?

– Det blir tillsammans med kunder och andra byråpartners, helt säkert länge och med mycket bubbel från vår kund Lindemans.

Fakta

Starcom grundades 1995. I dag arbetar 90 anställda på företaget.

Vd är Johan Sjökvist.

Byråintäkt för Starcom redovisas inte separat.

Bland kunderna finns bland annat: Spendrups, Samsung, Lindex och Kraft.

Emanuel Videla

Ämnen i artikeln:

StarcomStockholm Media Week

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.