Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi går inte i koppel som alla andra"

Publicerad: 28 Februari 2012, 14:48

Magasin Brunos chefredaktör Staffan Bengtsson menar att Bruno bryter ny mark. Formmagasinet är en av de nominerade till Resumés tävling Bästa nya tidskrift.


Ämnen i artikeln:

Bästa nya tidskrift

Magasin Bruno är ett relativt nytt formmagasin som har kommit ut i två nummer, och ett tredje är på gång. Magasinet är ett av de tio nominerade till Resumés pris Bästa nya tidskrift som presenterar vinnaren den 8 mars på Resumébaren. Resume.se har intervjuat chefredaktören Staffan Bengtsson.

Tidigare jobbade Staffan Bengtsson för tidskriften Form där han ville vidga och utveckla tidningen men lyckades inte, det var först då han tillsammans med Jelena Zetterström (redaktör och ansvarig utgivare) startade Bruno som hans nytänkande fick komma till uttryck menar han:

– Bruno är den enda formtidskriften som har en personlig röst. Bruno vågar vara subjektiv. Vi går inte i koppel som alla andra, säger Staffan Bengtsson.

Magasinet Bruno är nästan hälften så liten till storleken som det vanliga magasinformatet. Staffan Bengtsson menar att Brunos mindre format är mycket behändigare. Han lånade utseendet från Filter:

– Så som man lånar en tröja av sin bästis. Vi har lånat Filters tröja skulle man kunna säga, säger Staffan Bengtsson.

Staffan berättar att Bruno har sin utgångspunkt i visionen att allt är formgivet, allting i vår vardag är formgivet vilket lätt glöms bort, någonting som Bruno tar fasta vid. Staffan Bengtsson menar att formvärlden har blvit för intern:

– Bruno är ett formmagasin som vidgar formfältet. Vi låser inte in oss i design eller arkitektur som alla andra tidningar gör, säger Staffan Bengtsson.

Staffan Bengtsson tror på marknadsföring via mun mot mun metoden och att läsarna ska komma till Bruno, Bruno ska inte behöva söka upp läsaren:

– Vi flirtar inte med någon, säger Staffan.

Då resurserna är få till tidningen, som enligt Staffan Bengtsson är Sveriges minsta, så har Facebook fungerat som bra marknadsföringskanal. Staffan berättar att genom Facebook har det skapats många "Brunovänner" och prenumerantantalet har stigit. Upplagan har stigit från 4000 vid första numret till 7000 vid andra numret.

Beskriv Bruno med tre ord:

– Då skulle jag säga kunnig, underhållande och faktiskt rätt vacker, avslutar Staffan Bengtsson.

Erika Siljendal

Ämnen i artikeln:

Bästa nya tidskrift

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.