Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi gillar empatisk reklam"

Publicerad: 20 januari 2010, 15:00

Den 31 mars presenterar Akademiska Hus en ny visuell identitet. Forsman & Bodenfors står för stödjande kommunikationsplattform samt strategi, medan dotterbolaget Happy skapar loggan och Inhouse står för enklare grafisk produktion.


Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Martina Wahlström, kommunikationsdirektör på Akademisak Hus

Akademiska Hus är en koncern med moderbolag och sex dotterbolag. Tidigare har man haft en reklambyrå för respektive region, men nu satsar man alltså på Forsman & Bodenfors samt dess dotterbolag för hela slanten.
– Sedan bolaget bildades 1993 har vi haft samma logotype och visuella identitet. Vi är mitt inne i ett intensivt utvecklingsarbete och den speglar inte längre det vi står för, säger Martina Wahlström, kommunikationsdirektör på Akademisak Hus.

Vilka byråer Akademiska Hus har samarbetat med tidigare och hur mycket man räknar med att lägga på F&B-samarbetet vill hon inte gå in på.

I er nuvarande logotype har ni ju ett tak och ett antal vertikala streck. Vad ska det symbolisera?
– Det ska föreställa ett tempel. Men tanken kan jag inte svara på. Jag kan konstatera att varje tid har sin utmaning, säger Martina Wahlström.

Dagens utmaning ligger i en stadigt ökad konkurrens kring kunskapsmiljöer. Bilden kompliceras ytterligare av att cirka 20 000 personer inom bygg- och fastighetssektorn går i pension närmaste åren:
– Akademiska Hus är expert på att bygga, äga och förvalta kunskapsmiljöer. Vi ser en ökad konkurrens kring själva projekten, men också bland yrkesgrupper vi behöver rekrytera inom, säger Martina Wahlström.

Under hösten har Akademiska Hus utvecklat en ny varumärkesplattform, Nu ska den kommuniceras på bred front och det är här som F&B kommer ini bilden.

Martina Wahlström räknar inte med att det blir tal om större annonskampanjer eller nationella reklamfilmer, utan satsar på vardagskommunikation, webb och pr-inriktade aktiviteter.
– Vi gillar att Forsman & Bodenfors arbetar i ett flexibelt nätverk. Deras empatiska tonalitet passar oss och vi tycker även att byrån är bra på att kommunicera nytta. Nästa steg blir att hitta en pr-byrå, säger hon.

En utmaning ligger i att underlätta mötet mellan forskning och näringsliv. Forskningsminister Tobias Krantz har uttalat att han vill skapa en forskningsmiljö i världsklass. Här vill Akademiska Hus dra sitt strå till stacken:
– Vi vill vi erbjuda kunskapslokaler i världsklass, säger Martina Wahlström.

Enligt Ann Spennare, projektledare på Forsman & Bodenfors, var det ingen självklarhet att uppdraget skulle gå till byrån:
– Det är inte en vanlig kommersiell aktör av den typ vi har vana av att jobba med. Så från början trodde vi  inte att vi var rätt samarbetspartner. Sedan kom vi undan för undan fram till att vi förstod varandra riktigt bra, säger Ann Spennare, projektledare på Forsman & Bodenfors..

Hon vill inte värdera huruvida uppdraget är sexigt eller ej.
– Jag tror inte att häftiga reklamfilmer är vägen till framgång för Akdemiska Hus, säger Ann Spennare.

Det sker mycket i Göteborg just nu. Nyss vann ju Valentin & Byhr Siba?
– Vi mobiliserar väl på Västkusten.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Forsman & Bodenfors

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.