Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi har ambitionen att starta kontor utomlands"

Publicerad: 17 april 2008, 13:08

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Varje dag intervjuas en av de nominerade. I dag intervjuas Björn Kusoffsky, creative director på Stockholm Design Lab.


499 Bästa & Mäktigaste sponsras av:

Björn Kusoffsky.

Vad är du mest nöjd med av det du har gjort under det senaste året?
– Jag kan fortfarande tycka det är kul att gå ombord på ett SAS-plan som vi har designat. Att se att det funkar och ser schysst ut fortfarande. Att oavsett vad som kan ha hänt med deras service och priser ser det fortfarande bra ut. Vi har gjort designen på SAS, från hela flygplanet till flygstolar, sedan tio år tillbaka och gör fortfarande. Det är just att gå in i något man har designat som blir det tydligaste exemplet.

Hur var det att jobba med ett varumärke som så många har en relation till?
– SAS har jobbat mycket med design under åren. Allt från Arne Jacobsen till Calvin Klein på 80-talet. Vi hamnade i en lång tradition av design. Men man tänker inte så mycket annorlunda än något annat nytt projekt. Man får en brief som man försöker att tolka. Design handlar mycket om att sortera ut vad det är man ska göra och hitta ett vettigt sätt att göra det på. Hitta en idé som genomsyrar det hela.

Ni jobbar väldigt långsiktigt med era kunder, varför det?
– Vi har ett stort kompetensområde där vi jobbar med ett varumärkes alla delar. Allt från förpackningsprojekt till ett helt designprogram. Till skillnad från reklam som vi klassar som mer kortsiktigt är design mer långsiktigt. Man måste se det på flera år, förfina en identitet och hänga med i förändringar av varumärket. Som i SAS fall är det kul att vara med både i hög- och lågkonjunktur och se att vi med design kanske kan skapa en förändring för varumärket.

Hur fortsätter man utvecklas som kreatör när det är så långsiktiga projekt?
– Det är ganska enkelt om man har ett intresse för sin samtid, för då avspeglas det i ens arbete. Då blir det ganska automatiskt att man hänger med. Man har alltid vissa regler att förhålla sig till för en kund när det gäller varumärket, men utifrån det har man friheten att vara kreativ och det tillkommer nya utmaningar hela tiden.

Vad är dina mål för året?
– Vi får mycket förfrågningar från olika länder. Brasilien, Ryssland och Korea till exempel. Vi har därför ambitionen att starta upp nya kontor utomlands. Men inte i städer som London eller New York, utan kanske Buenos Aires eller Seoul. Det känns intressant att se vad en skandinavisk designbyrå kan tillföra i Sydamerika till exempel. 40 procent av våra kunder i dag är utländska och vi vill därför komma ut mer i världen. Annars är vi intresserade av att hitta företag som tycker helheten är viktig och som ser en poäng med att ha en genomtänkt design.

Läs allt om 499 här!

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.