Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi har beställt 100 000-tals bollar"

Publicerad: 25 maj 2010, 14:20

Idag börjar Statoils största sommarkampanj någonsin. Syftet med kampanjen är att få kunderna att både tanka och handla oftare. För att locka kunderna har företaget köpt in 100 000-tals bollar.


Ämnen i artikeln:

Storåkers McCannColonyStatoil

Lukas Krol, chef för marknadsföring på Statoil.

När svenskarna tar semester kör de också mer bil. Det innebär högsäsong för landets bensinstationer. OKQ8 har redan dragit igång en större kampanj för att locka kunderna att tvätta bort vinterdammet.

Statoil väljer en annan väg när det gäller att locka kunder till stationerna. Varje 100-lapp du tankar för får du ett klistermärke. Handlar du dessutom något i butiken får du två klistermärken för varje hundralapp som spenderas. När du fått ihop 30 märken går de att växla in mot en fotboll, volleyboll eller basketboll.
– Vi vill belöna våra trogna kunder. Kampanjen startar på 304 stationer på måndag och är vår största sommarkampanj hittills, säger Lukas Krol, chef för marknadsföring på Statoil.

Kampanjen kommer att pågå till och med augusti. I mitten av nästa vecka får butikskampanjen stöd av reklamfilmer i tv. I juni drar en radiokampanj igång. Budskapet kommer också att synas på webben och givetvis också gå ut till alla kunder med Statoilkort.

Varför valde ni just bollar?
– Det är Fotbolls-vm nu i sommar och dessutom vill man vara ute och röra på sig under ledigheten.

Lukas Krol vill inte avslöja några försäljningsmål för kampanjen. Men både försäljningen och kundtillströmningen i butikerna kommer att utvärderas noga. Däremot har det blivit många bollar.
– Ja. Vi har beställt 100 000-tals bollar. En genomsnittskund ska kunna samla ihop till ett par bollar under sommaren.

Skulle du tanka sparsamt i sommar och ändå vara sugen på en boll så kan du redan efter 15 märken köpa en boll till rabatterat pris.

Arbetsgrupp: Statoil

Storåkers McCann
Danne Fredrikson AD
Anna Perrolf Copy
Maria Florell Produktionsledare
Jacob Hamilton Grafisk form
Per Smedfors Projektledare

Berron (reklamfilm)
David Berron regissör och producent

Flickorna Larsson (radioreklam)
Patrik Larsson Regissör

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.