Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi har fått ett otroligt bra mottagande"

Publicerad: 10 Februari 2011, 15:31

Finansliv kom med sitt första nummer i september. En ny branschtidning som ges ut till 53000 personer inom bank, försäkring och finans. Nu är den nominerad till tio-i-topp i Tidskriftsallsvenskan.


Ämnen i artikeln:

FinanslivTidskriftsallsvenskan

– Vi har fått ett otroligt bra mottagande bland läsarna och blivit flitigt citerade i andra medier. Även annonsförsäljningen har gått bra, säger chefredaktören Unn Edberg.

Delvis ersätter Finansliv två tidigare fackförbundstidningar. Finansförbundet och försäkringsfacket FTF köper prenumerationer till sina medlemmar, men de siktar också på en växande skara externa läsare.

En oortodox lösning för fackförbund, med det var den grundidén Unn Edberg presenterade för ägarna i de två facken.

– Jag är också vd i bolaget. När jag rekryterades presenterade jag den här idén, och de valda att tro på mig och det här konceptet, säger Unn Edberg.

Hon har tidigare jobbat som chefredaktör för Civilekonomen och Chef, på Metro och som vd på A4.

– Utmaningen här var att starta en helt ny tidning och det i en bransch som saknat en branschtidning. Det finns affärstidningar som har ägarperspektiv, dagstidningar som har konsumentperspektiv, men de anställdas perspektiv har saknats.

Och Finansliv ska fortsätta utvecklas, inte så lite inspirerad av vad tidningen Chef gör.

– Vi kommer att utvidga och drar snart igång en seminarieserie. Vi ska också göra särskilda insatser mot de som är studenter med inriktning mot våra branscher med ett karriärnummer. Och vi ska satsa mer på egna undersökningar.

Några egna favoriter bland nya tidskrifter?

–  Av de nya tidningarna 2010 gillar jag Blossom magazine bäst. Jag prenumererar och gillar att det finns en genomtänkt linje i tidningen. Fokus är också en favorit, även om den funnits ett tag nu.

Orvesto visar att det är tufft för tidskrifter. Vad bör göras?

– Ja, det finns otroliga utmaningar både i vikande Orvestosiffror och att annonseringen är på väg bort från tidskrifter. Jag tror tidskrifterna måste satsa på fler saker för att tjäna pengar. Att bygga varumärken runt tidningarna, säger Unn Edberg.

– Sedan är det spännande att se vad som händer med apparna. Vi på Finansliv är inte där ännu, men jag tror på läsplattorna och att apparna är bra för magasinen på sikt.

Fakta

Finansliv

Upplaga: 53 000 ex

Periodicitet: 10 nr/år

Förlag: Finans och Försäkring Tidning Sverige AB

Vinnare

Vilka som vinner Tidskriftsallsvenska avslöjas på Resumébaren torsdag 17 februari, på Rose, Hamngatan 2, klockan 17-20.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.