Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi har förmågan att växa i tuffa tider"

Publicerad: 28 november 2008, 14:38

Initiative Universals plockar Posten från Starcom i höstens stora mediebyråpicth. – Fantastiskt roligt, säger Urban Hilding, vd för Initaive Universial.


Urban Hilding är glad över nya kunden Posten. Foto: Sören Andersson

Ett färdigt team på IUM står redan berett att ta över Posten vid årsskiftet.

– Vi har bemannat under hela hösten och bland annat förstärkt på digitala sidan, säger Urban Hilding, vd för Initaive Universial.

Ett noggrant grundarbete är hans egen förklaring till varför Posten valde IUM i slutomgången.

– Det låter kanske som corporate bullshit, men vi har ägnat extremt mycket tid åt att grundligt analysera och förstå Posten utifrån konsumentinsikten. Det är ett paradigmskifte som pågår, särskilt med tanke på den digitala kommunikationen.

– Vi har också en särskild arbetsgrupp som enbart jobbar med att ta kommunikationen vidare från de tidigare traditionella medierna. Ledordet har hela tiden varit proaktivitet, att hela tiden tänka ett steg till i alla pitcher som vi deltar i.

Vad betyder uppdraget för omsättningen?
– Det blir förstår stora volymer eftersom Posten är en av Sveriges största annonsörer. Samtidigt är det är en utmaning eftersom Posten går över allt mer till digital kommunikation.

IRM spår idag en reklammarknad som minskar 5 procent nästa år. Vad betyder en kund som Posten med en sådan utgångspunkt?
– Självklart är det viktigt att visa kunderna att vi har förmågan att växa, trots tuffa tider. Det är förstås jättepositivt att kunna starta det nya året med en ny kund som Posten. Det gör också att vi har en möjlighet att rekrytera när andra kanske måste nedbemanna.

Hur många nya kunder har ni fått i år?
– 20 stycken.

Och hur många har ni tappat?
– Fem.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.