Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Vi har levt i det digitala från dag ett”

Publicerad: 1 Januari 2014, 22:38

Patrik Sandberg.

Foto: Andreas Elgstrand.

Patrik Sandberg hoppade av en framgångsrik mediebyråkarriär för att satsa på omöjligt uppdrag: konkurrera med Aftonbladet på nätet. Fem år senare visar Nyheter24 svarta siffror.


Ämnen i artikeln:

Nyheter24Patrik SandbergPressen under press

Patrik Sandberg, då vd på mediebyrån Starcom, träffade entreprenören Douglas Roos på en mediekonferens och började diskutera. Diskussionen fortsatte under några år men årsskiftet 2007-09 sade han upp sig från Starcom för att tillsammans med Roos dra igång Nyheter24. Den hittills mest framgångsrika svenska digital nyhetssajten utan traditionell media att luta sig mot.

Vad var analysen av medieläget när ni planerade Nyheter24?
– Det var flera saker som hände då och jag hade jobbat digitalt på Starcom, satt i en digital styrgrupp och Douglas (Roos) hade jobbat mycket digitalt med Landbrokes.

– De yngre målgrupperna hade flyttat över sin konsumtion till nätet. Sedan såg vi att media höll på att glida från att vara extremt lokal till att drivas fram av globala aktörer. Facebook, Youtube, Google och så vidare.

– Men i Sverige såg vi att det var lite undermålig konkurrens, om man säger så. Aftonbladet var stora, starka och duktiga men efter var det ett enormt glapp. I princip alla kampanjer man satt med var det Aftonbladet och sedan kom ingenting, ingenting, ingenting och sedan kom kanske MSN och Expressen.

– På den publicistiska sidan kände vi att de andra digitala aktörerna var där på grund av att de varit tidigt ute, inte för att de var så anpassade till det digitala mediet.

– Inga kopplingar till sociala medier, väldigt lite bilder, långa texter - produkterna vara inte anpassade till nätet helt enkelt.

Varför?
– En förklaring var att de andra aktörerna hade sina affärsmodeller i andra medier. Tv hade intäkter i tv och pappershusen hade intäkter i printvärlden. 95 procent låg i papper och 5 procent på nätet. De enda som vågade satsa på en framtid var Aftonbladet - de var duktiga.

– Då blir det en uppförsbacke när man ser var man drar in alla pengar medan nätet inte genererar intäkter över huvud taget.

– Hela mediebranschen, globalt, är i kris eftersom de gamla affärsmodellera går sönder medan de nya inte orkar dra in samma intäkter.

Vad har varit Nyheter24s framgångsrecept?
– Ingen har knäckt koden hur man ska tjäna pengar på nätet. Vi har kunnat ta position på kort tid eftersom vi levt i det digitala från dag ett. Vi har fått anpassat kostnadskostymen efter intäkter och varje satsning vi gör måste bära sig med en gång.

– Det tänket har inte funnits hos de andra.

– I början hade vi en stor redaktion och producerade enormt mycket artiklar. Ser man retrospektivt så skulle vi kanske gjort en del annorlunda.

– En viktig förklaring till att vi kan existera är att vi har kunnat komma in med ett blankt papper och tittat framåt/uppåt: vad kan vi göra, hur kan vi utvecklas med tekniken, med besökarna, med användarvänligheten. Medan de andra mediehusen lagt fokus internt. Det är sparprogram, neddragningar. Folk är osäkra på vad de ska.

Hur har affärerna utvecklats?
– Första året vi jobbade var otroligt tufft. Vi lanserade två veckor efter Lehman Brotherskraschen. Det tog lång tid att bygga trafik, dyrt att driva redaktion och man kan säga att 2009 började vi styra om från nyhetssajt till digitalt mediehus och förvärvade fler sajter, och hade samarbeten med.

– Det blev sedan vår affärsmodell. Sedan återstod det bara hårt slit för att komma över på rätt färg på siffrorna. Parallellt har vi förvärvat sajter och verksamheter som ska finansieras.

Nyheter24 känner sig besläktad med Huffington Beast Daily Beast och Buzzfeed. Men varför ser vi inte fler nya digitala medieprojekt i Sverige?

– Det startas inga nya mediehus i Sverige längre. Senast var det Metro för 20 år sedan.

– Det är inte det lättaste, det kräver otroligt mycket investeringar, hög risk och vi är ett litet land. Det är en förklaring till att det inte dyker upp massa svenska Gawker och Huffingtonpost.

– I Sverige är bloggar väldigt utbrett. Men det är mycket lifestylebloggar, det är tjejer som bloggar, inga killar.

– I USA bloggar man med tech, politik - eftersom det är ett stort land ger det underlag som gör dem till intressanta alternativ för annonsörerna.

– Om vi skulle starta en blogg om politik skulle det kanske få max 15000 unika besök i veckan och det ger för lite räckvidd.

– I Sverige har till exempel politikerbloggandet inte satt sig på samma sätt som USA, vi har inte lika mycket lobbyism, inte lika persondrivet - i Sverige finns andra drivkrafter vilket gör att det är svårt att få bra substans.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.