Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Vi har som ambition att tjäna pengar”

Publicerad: 24 september 2010, 09:04

Filters prenumeranter fick i dagarna en bonustidning hemskickad. Namnet är Urkraft och till layout och storlek påminner den starkt om Filter – men den är en kundtidning. Hela tidningen är ett reklamjobb för kommunerna i Bergslagen. – Jag ser ingen förtjänst i att vara en glorious loser. Jag är hellre en glorious winner, säger Mattias Göransson chefredaktör på Filter.


Kundtidning på köpet. Filter distribueras med påkostad reklamtidning för Bergslagen.

Kundtidningen Urkraft är gjord av Filters förlag Offside press AB.  Uppdraget kommer från Intresseföreningen Bergslaget som består av 24 kommuner i Bergslagen.

Urkraft består av utförliga intervjuer med vanliga Berglagenbor, i vanlig Filterstil.

Det är inte första gången man gör en kundtidning enligt Mattias Göransson. Tidigare har Offside även gjort en kundtidning åt Systembolaget i samband med deras IQ-kampanj.

– Det här gör vi när vi hinner och när vi har något att tillföra till kunden, säger Mattias Göransson.

När det gäller Urkraft har de i vanlig ordning lagt fram en pitch.

– Vem vill läsa en reklambroschyr om Bergslagen? Ge er inte in där. Det ska bara vara vanliga, straighta storys om folk som bor i Bergslagen. Då kommer folk att läsa den.

Ser du några problem med att den liknar Filter så mycket?
– Nej det gör jag inte. Det är ingen hemlighet. Till våra prenumeranter skickar vi med ett brev där det står precis vad det här är.

Hur mycket tjänar man på en sådan här tidning?
– Vi hade inte gjort det om vi inte hade tyckt att det var värt det ekonomiskt.

Mattias Göransson håller med om att Filter är en tidning som ska hålla en kvalitetslinje framför en kommersiell, men ser inga problem med att distribuera kundtidningar tillsammans med Filter.

– Journalistisk integritet är en sak. Att driva en affärsmässig verksamhet är en annan.
Vi har som ambition att tjäna pengar också. Jag ser ingen förtjänst i att vara en glorious loser. Jag är hellre en glorious winner.

Offside press väljer sina reklamjobb med omsorg, och de har även råd att göra det rent ekonomiskt.

– Vi vill inte ta de uppdragen där det finns motsättningar. Och vi behöver inte ta dem. Sverigedemokraterna tror inte jag att vi skulle göra någon tidning åt till exempel.

Ove Gustafsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.