Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag01.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi hoppas på så låga tittarsiffror som möjligt"

Publicerad: 1 December 2010, 14:38

Garbergs och Stadsmissionen ska visa SVT:s mesta jultradition, Kalle Ankas jul kl 15, på storbildskärmen på Stureplan. För alla som inte har ett hem att fira julen i. – Vi hoppas på så låga tittarsiffror som möjligt, säger Mattias Dahlqvist, ad för kampanjen.


Avtalet med SVT blev klart i förra veckan. SVT låter Stadsmissionen och Garbergs visa julklassikern på storbildskärmarna vid Stureplan och Sergels torg för ”alla som måste fira jul ute i kylan”.

– Vår förhoppning är förstås att ingen ska behöva vara där och titta, säger Yvonne Borg,  kommunikationschef på Stockholms Stadsmission.

– Vi vill istället få människor att ägna en tanke åt de tusentals stockholmare som lever i hemlöshet, och på så sätt samla in pengar till våra hjälpinsatser.

Redan nu startar kampanjen med trailers för Tjuren Ferdinand och Tomtens julverkstad på storbildskärmarna med budskapet:

“Här visas Kalle Anka på julafton 15:00. Hjälp oss att hålla tittarsiffrorna nere.”

Förutom detta event går Garbergs kampanj på temat ”Hjälp oss att bryta en gammal jultradition” i print, radio och digitalt. Printdelen sitter nu i tunnelbanan och visar uteliggarnas hemmiljö bakade som pepparkakor.

– I ett samarbete med Arkitekturmuséet har Stadsmissionen fått till att hela deras pepparkakstävling handlar om hem och hemlöshet, berättar Mattias Dahlqvist.

Garbergs har haft uppdraget för Stadsmissionen ett knappt år. Tidigare låg det hos Stenström Redcell.

Uppdragsgivare Stockholms Stadsmission:

Yvonne Borg och Sandra Axell

Arbetsgrupp Garbergs:

AD: Mattias Dahlqvist
Copy: Hampus Mattsson
CD: Petter Ödeen
Formgivare: Jacob Frisk, Roger Ranft Blomqvist
Digital director: Magnus Hällstén
Produktionsledare: Birgitta Samuelsson
Projektledare: Pernilla Berg

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.