Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vi i Villa tar betalt för tidning

Publicerad: 22 april 2008, 07:56

Just nu står renoveringar av kök och bad högt hos landets villaägare och tidningen Vi i Villa är inte sena att hoppa på trenden. Nu släpper de en guide med tips och råd. Men till skillnad från deras vanliga tidning kommer kök och bad-tidningen att kosta.


Tidningen Vi i Villa delas ut till samtliga villahushåll i Sverige och har därigenom en upplaga på 2 050 955 exemplar. Totalt blir det tio nummer per år. Nu satsar tidningen på ytterligare en publikation som ska bli ett komplement för annonsörer och läsare – en guide med tips och råd, inspiration och gör-det-själv-artiklar för kök och bad.

Det första numret, som kommer att säljas endast via Vi i Villa, är planerat till början av september. Chefredaktör för Kök & Badguiden blir Camilla von Otter.
– Vi i Villa har funnits i 50 år. Genom den här guiden har vi möjlighet att erbjuda både läsarna och annonsörerna en ny tidning i ett lite annorlunda format.

Bli det en återkommande tidning eller endast ett one-shot?
– Vi hoppas att det ska gå bra och att det ska bli något som återkommer. Inom Vi i Villas huvudområde finns det massor av guider som vi skulle kunna göra, säger Camilla von Otter.

Tidningen, som kommer att tryckas i 30 000 exemplar, görs av redaktionen på Vi i Villa samt frilansare. Formen har tagits fram av Lars Rodvaldr på Oktavilla, som även gjorde redesignen av huvudtidningen Vi i Villa tidigare i år.

Till skillnad från huvudtidningen kommer den nya guiden att kosta, priset är att till 20 kronor. Det är första gången som Vi i Villa väljer att ta betalt för en publikation.
– Det blir en låg peng jämfört med konkurrerande produkter. Det här kommer att bli mer som ett traditionellt magasin och inget som vi endast kan finansiera med hjälp av annonser, säger Camilla von Otter.

Tidskriften kommer att marknadsföras via de egna kanalerna, papperstidningen, webb och på Vi i Villas mässor.

Vilka tidningar ser du som konkurrenter?
– De mer traditionella magasinen med liknande inriktning, som till exempel Allt om kök och bad.

Läs även: Vi i Villa nylanseras

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.