Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag17.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi klättrar stadigt"

Publicerad: 7 Oktober 2010, 06:37

Filter är en av de stora vinnarna i Orvestos senaste mätning. Chefredaktören Mattias Göransson förklarar framgången med magasinets sätt att växa. – Vi började inte med en boom utan äter oss stadigt uppåt, säger han till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentMattias GöranssonFilter

Mattias Göransson, chefredaktör Filter. Foto: Carina Jäderström.

I den senaste Orvestomätningen för tidskrifter blev Filter tillsammans med Fokus de stora vinnarna. Båda ökade antalet läsare markant jämfört med samma period föregående år.

– Det mest basala är att vi säljer fler tidningar. Vi säljer hela tiden fler och får nya prenumeranter. Det mest grundläggande förklaringen, säger Mattias Göransson.

Varför säljer ni fler tidningar då?

– Vi har gjort den här resan med Offside förut, så vi har lite erfarenhet från det. Vi är ett litet företag som växer genom att folk snackar om oss. Vi har inte börjat med en boom utan äter oss upp hela tiden. Vi har gjort 16 nummer av Filter och hunnit käka oss upp. Vår kurva är inte den typiska ”hockeyklubban” men vi klättrar stadiigt.

Hur ser intresset ut för er typ av journalistik runt om i landet?

– Jag bedömmer det som stort. Det kommer fortfarande många som inte har hört talas om oss, och de som upptäcker oss blir glada. Vi var på bokmässan i Göteborg förra helgen och bara då fick vi 1000 nya prenumeranter. Redan när vi startade tittade vi mycket på bokvärlden och under 2000-talet har det varit en jättestark trend mot fakta- och reportageböcker. Suget har funnits där hela tiden, men just tidningar har kanske inte funnits.

Det gick väldigt bra för både er och Fokus. Utan att dra för stora paraleller, kan man se någon trend där?

– En eventuell trend skulle kunna vara det som jag sa för fem år sedan; att när fler och fler börjar göra magasinsliknande kundtidningar, gratisprodukter som är snarlika många köpetidningar, då finns det ingen anledning att köpa de mest lättsamma tidningarna med till exempel mycket plocksidor. Det blev inte riktigt så då, men kanske börjar det bli så nu. Det du kan få gratis på annat håll, som till exempel på skvallersidor och bloggar, betalar du inte för, säger Mattias Göransson.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.