Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vi måste locka människor från fler kulturer till reklambranschen

Publicerad: 9 maj 2008, 08:17

Den sista maj slutar jag som ordförande för Sveriges reklamförbund. Min efterträdares främsta utmaning är mångfalden: att få fler nya svenskar att se vår bransch som en spännande framtidsbransch. Och varför tjänar kvinnorna mindre än männen i reklambranschen?


Avskedshälsning. Hans Sydow slutar nu som ordförande för Reklamförbundet och önskar vd Pia Grahn Brikell och sin efterträdare på ordförandeposten lycka till.

Den sista maj slutar jag som ordförande för Sveriges reklamförbund. Min efterträdares främsta utmaning är mångfalden: att få fler nya svenskar att se vår bransch som en spännande framtidsbransch. Och varför tjänar kvinnorna mindre än männen i reklambranschen?
Jag har suttit i styrelsen i sju år, varav fyra som ordförande. Det har varit en resa genom hög- och lågkonjunktur, genom förändrat samhälls- och reklamklimat, i sällskap med en massa smarta och härliga personer.

Det här har varit viktigt för mig:
1. Att vi som jobbar med kommuni-    kation ska ses som de affärskritiska intäktskonsulter vi är – så att det vi bidrar med inte ska gå lätt att sudda bort för en vd som behöver hyfsa ett kvartalsbokslut.
Därför är det viktigt för oss att skapa kunskap om det vi gör, att skapa bevis. Och därför har vi jobbat för att få en professur i ”reklam” på Handelshögskolan i Stockholm. Vi blev glada när det just blev klart med TRE professurer där!
Vi har också arbetat för att få affärstidningar att skriva om vår bransch – nu bevakas branschen regelbundet i affärspressen. Och att näringsministern var prisutdelare på senaste Guldägget var ju också ett steg i rätt riktning.

2. Att inspirera och utmana vår kreativitet genom Guldägget och andra tävlingar.

3. Att bredda Reklamförbundet.
Det är en långsam men stadig resa, och av förra årets fyrtio nya medlemsföretag kom hälften från pr, event, dm och andra delar av vår värld.

4. Att utveckla samarbetet med Sveriges Annonsörer.
Vi har många gemensamma intressen, och det har resulterat i samarbetsavtal, pitchregler, gemensam närvaro i Almedalen, med mera.

5. Att öppna dörrarna mot omvärlden.
Vi har fyra byråer i topp på Gunn Reports världslista över interaktiva byråer. Fantastiskt! Vi vill stötta andra byråer, i fler discipliner, genom ett nytt samarbete med Exportrådet. Och genom att ha en nära relation med Cannes Lions som ledde till att vi får arrangera Eurobest i Stockholm senare i höst.
Dessutom är vår vd, Pia Grahn Brikell, nordisk representant i styrelsen för EACA (European Association of Communication Agencies) och kan därmed både lyssna in och påverka den europeisk agendan.

6. Att få politikerna att inte lagstifta mot oss – vi är glada att Nyamko Sabuni just slängde lagförslaget mot könsdisk­riminerande reklam i papperskorgen, och vi stöttar Sveriges Annonsörers initiativ Reklamombudsmannen.
Hela etikfrågan är extremt viktig – vi måste behandla konsumenterna med respekt och själva städa bort den kommunikation som drar ner anseendet för oss alla.
Allt detta pågår, inget är ”avklarat”.  
Och det som minst av allt är avklarat är mångfaldsutmaningen: Hur ska vi få nya svenskar att se vår bransch som en spännande framtidsbransch? Vi behöver dem, för att bättre kunna spegla hela det Sverige och den värld vi ska kommunicera med.
Och varför tjänar kvinnorna mindre än männen i reklambranschen? Att det ser ut så i stora delar av näringslivet är ingen ursäkt för oss som helst vill ligga i framkant.

Min efterträdare, resten av styrelsen och vd Pia Grahn Brikell får en spännande och utmanande resa framåt. Jag kommer att heja på från sidlinjen.

Av: Hans Sydow
Avgående styrelseordförande i Sveriges reklamförbund. Snart bara vd för Saatchi & Saatchi.

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.