Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi måste tänka större"

Publicerad: 9 maj 2008, 17:43

Resume.se når Elisabeth Ström precis innan lunch på fredagen. Hon har då precis föreslagits som ny ordförande för Reklamförbundet.


Elisabeth "Pyttan" Ström blir ny ordförande för Reklamförbundet

När fick du först frågan?
– För två månader sedan ungefär. Valberedningen har pratat med många.

Hur känns det?
– Det är jättekul. Jag brinner för kommunikationsfrågor. Jag tycker att det är viktigt att de hamnar högt på agendan i näringslivet.

Vad blir de viktigaste frågorna för dig att driva som ordförande?
– Det är främst två frågor. Förbundet har redan under Hans Sydow jobbat med att bredda förbundet för fler discipliner inom kommunikationsbranschen. Det arbetet ska fortsätta.
– Den andra viktiga frågan är kopplingen mot internationella marknader.

Kan du utveckla det?

– Jag tycker att Eurobest kommer till Stockholm är ett tydligt steg. Det finns knappast längre några svenska frågor och uppdragen är sällan bara nationella. Vi måste tänka större.

Vad har du själv för internationell erfarenhet?
– Sedan jag kom tillbaka till byråsidan har jag jobbat mycket internationellt. Bland annat med Electrolux på Lowe Brindfors. På Brand Union ingår jag i den internationella ledningsgruppen och jobbar också med flera globala uppdrag. Så jag är på resande fot åtminstone varannan vecka.

Hur mycket tid kommer du vika åt förbundet?
– Hans Sydow säger att han har lagt mellan fem och tio timmar i veckan.

En stor del av förbundets verksamhet är Guldägget. Vad tycker du om tävlingen?

– Det sista Guldägget var väldigt bra. Det är ett starkt varumärke. Vi i branschen säljer bra idéer och det är just vad tävlingen ska belöna. Jag tycker att det är bra med nya discipliner som pr, även om det kan bli bättre.

Hur många Guldägg har du själv?

– Jag har inte räknat dem. Som uppdragsgivare har det blivit en del för Föreningssparbanken, Coop, Posten och NK.

Du har också ett förflutet på Hall & Cederquist?
– Ja. Jag har jobbat mycket med Lars Hall. Han tog fram den snygga logotypen för Föreningssparbanken, med mig som supporter. Den snygga loggan alltså, inte den de har idag.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.