Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi ökar försäljning och resultat"

Publicerad: 1 Februari 2010, 15:54

Hur gick 2009? – Jättebra, men jag kan inte vara så exakt innan Schibsted Q4-rapporterar den 19 februari.


Ämnen i artikeln:

Rui Brites de SousaHitta.seEniroBörs

truefalse

Rui Brites de Sousa, vd för Hitta.se

2008 omsatte ni nära 300 miljoner och gjorde en vinst kring 20, hur stod sig de siffrorna i fjol?
– Vi har ökat både försäljningen och resultatet. Redan vid Q3 i höstas passerade vi helårssiffrorna från 2008. Och vi har inte höjt priserna under fjolåret med tanke på konjunkturen. Däremot anställde vi fler fältsäljare för att komma närmare kunderna. Vi har nu omkring 200 säljare.

Hur visade sig lågkonjunkturen i övrigt?
– Det tar längre tid att komma till avslut. Säljarna har tid att tala mer med kunderna. Vi har satsat lite extra på dem som tidigare lade lite större belopp på oss.

Hur stor är marknaden för katalogtjänster online i Sverige?
– Om vi tar undan Google är den 1,5 –1,6 miljarder kronor. Det är lite svårt att säga exakt, eftersom Eniro säljer paket med både online och print.

Hur ser konkurrensläget ut?

–  Eniro i första hand, Lokaldelen, 118100, men även andra medier.

Och vad är er styrka?
– Vi koncentrerar oss på katalog, Eniro breddar sig till jobbsök och köp-sälj. Vi är födda online, medan Eniro sin stora kassako som fortfarande är tryckt katalog. Hitta.ses tjänster är enkla och anpassade till nätet.

Vad betyder för trafiken att ingå i en koncern med Aftonbladet.se eller Blocket?

– Vi får en hel del trafik från dem, men det mesta går direkt till Hitta.se. Men för våra kunder är kopplingen till Schibstedsajterna värdefull, om du till exempel köper en bil på Blocket klickar du fram kartan hos oss. Vi utnyttjar samarbetsmöjligheterna i Schibsteds onlinetjänster maximalt.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.