Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi ska fortsätta lyfta fram människorna på gatan"

Publicerad: 31 mars 2008, 15:11

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Varje dag intervjuas en av de nominerade. I dag är det Sebastian Westin, chefredaktör för gratismagasinet People.


Sebastian Westin.

Vad gör dig till en bra publicist?
– Jag tror det är att jag kan ta ett kliv tillbaka ibland och låta andra komma till tals. Det är lite i linje med tanken vi hade från början när vi startade tidningen. Att låta vanligt folk på stan höras.

Vad blir din roll i det hela?
– Det är att ha en översyn och vara drivande i arbetet att ta fram det material som vi vill ha med. Vi vill hela tiden utveckla tidningen och röra oss framåt. Och det har vi också gjort. I sommar har vi funnits i fem år och det gäller att alltid tänka på hur vi kan bli bättre.

Under förra året gjorde ni stora förändringar både i innehåll och form, vad har ni fått för reaktioner på den?
– Vi fick väldigt bra respons på den formen som Lunapark tog fram åt oss. Sedan att vi gick upp till A5 var både bra och dåligt. Bilderna fick mer utrymme och annonsörerna blev självklart glada. Men i början tyckte vissa att nu kan man inte ta med sig den. Men det kände inte vi av. Vi höjde till och med upplagan och det går nu bättre än någonsin. Vår utgångspunkt var att ge magasinet en längre livslängd och då krävdes det lite mer.

Hur vill du fortsätta utveckla People?
– Vi firar fem år i sommar och då kommer det att ske några förändringar, men de kan jag inte göra officiella ännu. Men det jag siktar på generellt är att vi hela tiden ska få bättre och bättre inslag i tidningen.   De flesta funkar visserligen bra, men det gäller att hela tiden försöka hotta upp alla delar av tidningen. Ett annat mål att höja upplagan från 40 000 till 50 000 i år.

Ni hade ett väldigt tydligt koncept från början med fokus på människor på stan, hur mycket kan man utvecklas utan att förlora sitt varumärke?
– Vi vill absolut inte gå ifrån vårt grundkoncept. Vi fick lite kritik när vi började ta in andra inslag i tidningen. Vissa tyckte att vi började likna andra nöjestidningar för mycket. Men den kritiken har avtagit och folk har tagit till sig de nya inslagen också. Sedan var vi tidiga, om inte först, med att lyfta fram människor på gatan. Men till skillnad från andra tidningar så vill vi att man får en känsla för personen och inte bara deras klädsel och det kommer vi att fortsätta med.

Hur känns det att vara nominerad?
– Jättekul att vara nominerad. Nu är det helt plötsligt ok att gå runt i hermelinpäls och krona på kontoret. Med makt kommer också ansvar.

På vilken plats skulle du sätta dig själv på listan?
Så länge jag kommer före Otto Sjöberg så är jag nöjd.

Se alla nominerade och nominera din kandidat

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.