Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi ska inte stå i vägen för storyn"

Publicerad: 22 januari 2010, 14:08

McDonald’s senaste kampanj är minst sagt annorlunda. Totalt ska sju stycken åtta minuter långa filmer sändas i TV6. Marknadschefen Shaun Russel förklarar syftet med kampanjen.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

Shaun Russell, marknadschef på McDonald's

Kampanjen ”Dreaming in mono” är ett samarbete mellan webbyrån Perfect Fools, produktionsbolaget Happy Fiction och regissören Jens Jonsson.
– Vi är varje dag värd för runt 750 000 gäster på våra restauranger i Norden. Och i den här kampanjen ser jag oss som just en värd.

Hur ska ni utvärdera den här kampanjen?
– Vi har aldrig gjort något liknande, men vi kommer naturligtvis att följa nättrafiken och se hur kampanjen sprids och tas emot av målgruppen.

Men ni kommer inte att sälja fler Big Macs?
– Det här har inget att göra med hamburgerförsäljning. Det är varumärket som pratar och är något extra som vi adderar till vår övriga kommunikation.

McDonalds är ganska otydlig som avsändare i kampanjen?
– Ja. Vi vill inte stå i vägen för storyn. Sedan finns vår mat med i filmerna – men då som en del av vardagen.

Ni kommer att visa filmerna i vanlig tv i alla nordiska länder. Men är det en reklamfilm.
– Ja vi ska visa sju filmer som är åtta minuter långa varje lördagskväll. Det är lite olika i länderna hur filmerna visas i Finland är den till exempel med i den vanliga tv-tablån.
– Filmerna kommer också att finnas med som program i kanalernas webb-tv-tjänster.

Men är det en reklamfilm eller ett tv-program?
– Jag tycker inte att det är något av det. Det är underhållning som vi som varumärke står som avsändare för. Men det spelar inte så stor roll. Gillar tittarna det kommer de att dela filmerna och prata om det och det är det som är det viktigaste.

Vem kom med idén?
– Det är på vårt initiativ. Vi ville utmana oss själva och vår kommunikation och plockade ihop ett team av specialister för att få ihop det.

Men hur var briefen?
– Det skulle fungera i hela Norden och vara en story som fungerar i alla digitala kanaler. Sedan skulle det vara vintersport eftersom det är stort i Norden och att vi dessutom är sponsorer av OS i Vancouver som snart drar igång.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.