Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Vi skriver om teppanyakihällar om det är intressant"

Publicerad: 18 oktober 2010, 14:34

Nu kommer det en uppstickare i det tuffa inredningssegmentet. Moderna Hem ska ta upp kampen med de stora magasinen. Ett av vapnen är priset: Bara 29 kronor.


I morgon är det premiär för Moderna Hem – en ny inredningstidning med även mode, mat och resor – som ges ut av nystartade förlaget Moderna Tidskrifter.

Magasinet är 172 sidor tjockt och har mycket annonser – packningsgraden är 45 procent, som Elle Interiör.

Priset är 29 kronor och inför premiären kör man dessutom en prenumerationskampanj hos Tidningskungen – tre nummer för 29 kronor.

– Bara i dag har vi fått 1500-2000 nya prenumeranter, säger vd:n Daniel Andersson Alm, bara 20 år.

Tidningen, som ska säljas över hela landet,  skickas även ut gratis till 15 000 hushåll med en årsinkomst över 800 000 kronor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Vi är unga och öppna och vill komma med något nytt. Vi blandar inredning, mode, mat och resor. Det finns ett stort utbud av inredningstidningar men vi vill blanda in mer av livsstilskonceptet, säger redaktionschefen Johannes Edmark.

Varje nummer innehåller ett porträtt av en kändis som också är omslagsperson. I första numret är är artisten Sandra Dahlberg omslagsperson – det blir både hemma hos-reportage och ett modejobb på henne.

Inredning är ju på tapeten – hur ser du på den omsusade artikeln i DN Bostad? Är det teppanyaki-hällar och liknande man har att vänta sig i er tidning också?
– Vi kommer absolut att skriva om teppanyaki-hällar – om det är intressant. Men jag har inga synpunkter på den artikeln i DN Bostad.

Förlaget Moderna Tidskrifter har en beräknad omsättning på 25-30 miljoner kronor för brutna räkenskapsåret 2010/11.

– Vi kommer absolut att gå med vinst, säger Daniel Andersson Alm.

Moderna Tidskrifter har också tidningen Moderna Hus. Man planerar även en pappa-tidning.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.