Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Vi uppmanar hela branschen att strejka för klimatet"

Publicerad: 27 September 2019, 06:41

Joel Lindefors, change director och Anna Högberg, vd på Futerra.

För att understryka allvaret i klimatförändringarna stänger Futerra sitt kontor idag fredag för att strejka – och uppmanar hela branschen att följa med.


Ämnen i artikeln:

Klimatkrisen

Vår bransch borde arbeta för istället för emot en hållbar utveckling. Om vi vill att vårt samhälle och ekonomi ska kunna fortsätta leverera en hög levnadsstandard och om vi vill att våra kunder ska kunna fortsätta att vara framgångsrika, så måste vi verka för en snabb omställning. Vår bransch skulle, kanske bättre än andra, vara en katalysator för att det ska ske. Idag fungerar branschen som det omvända.

Vi kan våra kunders affärer. Vi förstår hur man kan använda kreativitet som verktyg. Vi kan förändra föreställningar och beteende. Vi kan vaska fram nyheter och popularisera dem. Om några kan locka individer, företag, samhällen och nationer att förändra sig så är det vi. Om det är några som kan skapa en förståelse för vad omställningen verkligen innebär så är det vi kommunikatörer, marknadsförare och affärsutvecklare.

I omställningen från en fossil till en hållbar ekonomi kommer en hel del företag att dö. Bland dem så kommer rimligen många att komma från vår industri. De som överlever skiftet, är de som förstår hur man blir en del av omställningen. Om vi tror på en fortsatt marknadsekonomi – då måste det bygga på att marknadskrafterna är de som driver omställningen. Att det är vi som driver omställningen.

LÄS MER: "Greta får klimatet att slå i taket som sökord"

Kapitalismens och industrialismens, och nu senast digitaliseringens segertåg över världen skulle aldrig varit möjlig utan fossila bränslen. I princip alla mänskliga framsteg de senaste 150 åren; vetenskapliga, konstnärliga och politiska – fri skolgång, cancerbehandling och Charlie Chaplin – har möjliggjorts av värden som den fossila ekonomin skapat. Den enorma befolkningsökningen skulle inte varit möjlig om det inte varit för att planeten, ekonomin och inte minst jordbruket fått tillväxthormoner i form av fossila bränslen; både i form av energi och som konstgödsel. En över tid
stabil och ihållande tillväxt har möjliggjort investeringar och reformer i ett välfärdssamhälle, men tillväxten har hela tiden varit beroende av en ständigt tillflöde av fossila bränslen.

Vårt moderna samhälle och oljan har gått hand i hand. Nu är det dags för cold turkey. Världsekonomin måste i en exponentiell takt vänja sig av vid sina steroider. IPCC rapporten som släpptes i onsdags understryker än en gång detta faktum. Under samma tid har reklam och marknadsföring växt fram och utvecklats som bransch. Vår roll som
kommunikatörer och affärsutvecklare har varit att smörja hjulen i denna kol- och oljeslukande tillväxtmaskin. Från början var branschens knep enkla och billiga, men med tiden har de blivit allt mer förfinade. Marknadsföring och varumärke har blivit affärsstrategiskt avgörande. I många fall hjälper vi inte bara våra kunder att göra reklam för sina befintliga produkter – man utvecklar nya produkter och affärer för sina kunder. Man har inte bara underlättat affärer, man har skapat dem. Det här är förmågor och kompetenser som rätt använda också kommer att möjliggöra överlevnaden av vår bransch när vi under de kommande åren kommer se den fossila ekonomin vittra sönder framför våra ögon.

LÄS MER: "90 storbolag går samman i miljökamp – lovar minska utsläppen"

Men än så länge har näringslivets och vår branschs handlingsförmåga lyst med sin frånvaro. Detta trots att eventuella vetenskapliga tvivel angående klimatförändringarna röjdes bort redan för 30 år sedan. I Rio 1992 beslutade världens ledare att utsläppen av koldioxid skulle minska med 5 procent. Sedan dess har de ökat med 50 procent och fortsätter att göra så. Marknaden och politiken verkar oförmögna att agera på fakta. Och marknadsföringsbranschen har egentligen bara gasat på i samma spår.

Det pratas mycket om hållbar utveckling. Hållbart mode. Hållbar mat. Det kan ibland förleda en att tro att världen, eller i allafall Sverige, redan är framme vid målet. Att vi har allt under kontroll. Att vi gör det som vi borde. Att vi är duktiga. Men i själva verket blir vi bara mindre hållbara för varje dag som går. Därmed har begreppet hållbar utveckling har nästan i sig blivit greenwash. Det används som någonting som pågår och inte ett mål vi ska uppnå.

Vi kan uppenbarligen inte förlita oss och förtrösta på att marknadskrafterna leder oss till målet. Folk över hela världen driver på och ställer krav. Politikerna behöver givetvis sätta spelreglerna, men det är vi entreprenörer, marknadsförare och affärsstrateger som behöver komma med lösningarna. För att understryka allvaret i situationen så stänger vi vårt kontor för att strejka på fredag. Vi uppmanar hela branschen följer med. Och gärna alla dagar framöver också: sluta sälja skräp och gör något världen behöver istället. Det här är vår chans att göra något meningsfullt på riktigt.

Joel Lindefors
Change Director, Futerra

Anna Högberg
VD, Futerra

Ämnen i artikeln:

Klimatkrisen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.