Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Vi vill få Sverige att skämmas”

Publicerad: 3 augusti 2010, 12:22

Tiggarbrevet till Norge får känslorna att svalla i Sverige och i grannlandet. Men för kreatörerna började allt med en tävling på Berghs där förstapriset var ett få spela in en reklamfilm för en välgörenhetsorganisation.
– Vi tänkte ”Satan! Det är inte alltid man får en sådan här bra idé”, säger copyn Leo Magnusson om hur kampanjen kom till.


Ämnen i artikeln:

Berghs School of CommunicationStadsmissionen

Leo Magnusson (tv) och Fredrik Mattsson (th) är två av kreatörerna bakom kampanjen. Foto: Fredrik Thambert.

Uppdraget är väldigt konkret. Bara i Stockholm finns det runt 5000 hemlösa enligt Stockholms Stadsmission.

Varför?

Det frågade sig arbetsgruppen från Berghs som fick i uppgift att skissa upp en reklamfilmsidé för välgörenhetsorganisationen.

– Sverige slår sig för bröstet och säger att vi är ett välfärdsland, men hur kommer det sig då att vi inte kan ta hand om de hemlösa och ge dem tak över huvudet? Vi vill få Sverige att skämmas, säger copyn Fredrik Mattsson.

De hemlösa ber om Stadsmissionens hjälp. Stadsmissionen ber politikerna om hjälp. Men uppenbarligen räcker det inte, resonerade gruppen.

Tankarna gick till vårt rika grannland i väst. Fredrik Mattson förklarar att Norrmännen älskar när det går dåligt för Sverige. Ett tiggarbrev på 300 miljoner kronor till Norges statsminister skulle säkerligen ge genomslag.

Med facit i hand kan man konstatera att kampanjen lyckades ur den synpunkten. Riksmedia i både Sverige och Norge har tagit upp den.

– Vi är verkligen nöjda med att det har blivit en diskussion kring problemet och inte bara en ”reklam-plojj-grej”. Till exempel skrev Svenska Dagbladet häromdagen på ledarsidan om de hemlösa, och då är det ju en stor chans att Fredrik Reinfeldt läser den, säger Leo Magnusson.

Målet med kampanjen är att få politikerna att börja debattera de hemlösa. Förhoppningen är att det ska hamna på agendan inför valet.

– Målet är att nå ut till beslutsfattarna, men hittills är det ingen som vågar ta i den här frågan, säger Leo Magnusson.

Kampanjen för Stadsmissionen är resultatet av en vinst i tävlingen TV-hjälpen som arrangeras av Reklamkraft. Förstapriset är 50 000 kronor i filmbudget plus tv-tid i TV4, TV3 och Kanal 5. I juryn satt bland annat Måns Herngren, och Leo Magnusson hävdar att blev de imponerade av gruppens bidrag.

– Enligt vad vi har hört så var det inget snack. Det var ett bidrag som var bättre än de andra, och det var vårt, säger han.

Fredrik Mattsson tror att det handlar om det annorlunda tänket bakom kampanjen.

– Vi ville göra någonting nytänkande utanför det här ”tycka synd om-spåret”, som inte innehåller svartvita bilder på hemlösa människor, säger han.

Om arbetsgruppen från Berghs kommer att fortsätta arbeta med Stadsmissionen är högst oklart, eftersom medlemmarna nu sprids för vinden. Leo Magnusson börjar på Forsman & Bodenfors till hösten och Fredrik Mattsson siktar också på att ha ett byråjobb efter sommaren.

Men de är väldigt nöjda med att ha krönt sin utbildning med kampanjen som nu rullar för fullt.

– Reklam avfärdas ofta som någonting fult men vi har visat det magiska och fina med reklam. Att det är en bra möjlighet att påverka människor och väcka debatt, säger Fredrik Mattsson.

Läs brevet till Norges statsminister här.

Se en av de tre filmerna här:

Arbetsgruppen i sin helhet

Charlotte Jacobsson, planner

Gabrielle Lööf, AD

Oscar Sköld, planner

Fredrik Mattsson, copywriter

Leo Magnusson, copywriter

PR-partner: Goodiebag

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.