Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Viaplay om jätteinvesteringen: "Har slagit ut som vi förutsåg"

Publicerad: 30 April 2018, 06:34

"I en global värld med ökad konkurrens blir det ännu viktigare att vara en exklusiv produkt med brett innehåll", säger Fredrik Ljungberg, innehållschef för Viaplay.

Fredrik Ljungberg är Viaplays innehållschef. För Resumé berättar han om streamingtjänstens nya innehållssatsning på 50 dramaproduktioner – och hur den ska ge vind i seglen i kampen mot globala jättar som Netflix.


Netflix skulle plötsligt börja satsa på nordisk tv-produktion. Amazon och HBO likaså. Beskedet var ett hårt slag för nordiska aktörer som MTG-ägda Viaplay, som åtminstone har kunnat särskilja sin streamingtjänst på just den punkten. Men i februari 2017 tillkännagav Viaplay att man gör ett rejält försök att stå upp mot de globala aktörerna, genom att producera hela 50 nya tv-serier fram till år 2020.

Innehållschefen Fredrik Ljungberg har en lång karriär bakom sig inom svensk tv, på såväl TV3 som Kanal 5. Han berättar att beslutet med innehållssatsningen handlade om att förstärka positionen inom nordiskt drama.

– I en global värld med ökad konkurrens blir det ännu viktigare att vara en exklusiv produkt med brett innehåll. Att vi bestämde oss för att komplettera utbudet med egenproducerat dramainnehåll var egentligen inte så konstigt, eftersom vi är övertygade om att det ger oss en mer unik position mot de nordiska konsumenterna, säger han.

Bortsett från lokalt innehåll – hur jobbar ni i kampen mot globala aktörer som Netflix?

– Till exempel genom att göra vårt eget material attraktivt för en global publik. En stor del av satsningen handlar om att hitta avsättning internationellt. Vi har exporterat "Swedish dicks" till Pop TV i USA, "Veni vedi vici" till Hulu och "Svartsjön" till BBC, där serien har fått fantastiska resultat.

Dessutom lägger Viaplay mycket kraft på driftsäkerhet och användarvänlighet för att öka och bibehålla abonnenter: ondemand-tjänsten ska fungera lika bra trots att man samtidigt visar parallella sport-livesändningar, och det ska vara enkelt att hitta nya titlar i det oändliga biblioteket. En stor fördel i kampen, menar Fredrik Ljungberg, är Viaplays breda utbud; däribland flera av de mest åtråvärda fotbollsligorna.

Innehållssatsningen har redan gett resultat. 2017 ökade antalet kunder med 21 procent jämfört med året innan. Under samma period ökade tittandet med 25 procent – vilket innebär att en genomsnittskund i dag ägnar 32 timmar i månaden åt Viaplay.

– Vi ser i dag större aktivitet än någonsin tidigare. Det tolkar vi som ett kvitto på att satsningen har slagit ut så som vi förutsåg. Nu handlar arbetet framåt om att säkerställa en konstant ökning och att ännu fler stannar ännu längre i vår tjänst.

Nyligen värvades det forna fotbollsproffset Fredrik Ljungberg som expertkommentator för Viaplay. Det lär betyda en hel del missförstånd?

– Verkligen… det hade varit rätt lugnt i några år medan han har hållit sig borta. Men nu har graden av förväxling minst sagt ökat, säger innehållschefen Fredrik Ljungberg.

Fredrik Ljungerg är en av talarna på Nordic Media Insights den 12-13 juni. Läs mer och säkra din biljett här.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.