Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Victoria på omslaget funkar inte"

Publicerad: 24 mars 2010, 13:39

Rykten går om dåliga försäljningssiffror, och nu dömer skvallerkungen Hans Hatwig ut mediernas satsningar på nya tidningar och bilagor inför bröllopet. – Det funkar inte med Victoria på omslaget. Jag vet det, jag har sysslat med det här i många år, säger han till Resume.se.


Aftonbladets Royal, omgärdas av rykten om dåliga försäljningsssiffror och Bonniers ”S” väntas få det mycket tufft efter premiärnumret som backades upp av en massiv kampanj.

Hans Hatwig.

Hans Hatwig är känd för att ha startat tidningar som Okej, Veckans nu. En ding ding värld, och kungatidningen Royal (utgiven av Frida Förlag – tidningen startades 2006 men lades ner efter en kortare tid).

Nu sågar han mediernas storsatsningar på lyxiga magasin och bilagor inför bröllopet.

– Jag vet vad som fungerar och Victoria på omslaget fungerar absolut inte. Det är väldigt många människor som inte bryr sig. Folk är redan less på detta. Det är en stor felsatsning av förlagen att alla ska hoppa på detta, säger Hans Hatwig.

– Vi sålde hyfsat med Royal men det blev aldrig den affär vi hoppats på, det fanns inte en tillräckligt stor bas. Nu är det snart bröllop, men det stora intresset kommer bara att finnas där några dagar under bröllopsfesten.

Han menar att det enda magasin som tjänar på kungabevakningen är Svensk Damtidning, just för att den har så trogna läsare sedan lång tid tillbaka.

– Svensk Damtidning fungerar för att det är en institution, den är 100 år och har gamla trogna läsare. I övrigt är det bara kvällspressen som kommer att tjäna på bröllopet, men alltså bara mycket kortvarigt, någon vecka under bröllopsdagarma. Alla andra satsningar inför bröllopet är totala felsatsningar.

Obekräftade uppgifter till Resume.se gör gällande att Aftonbladets storsatsning – nya magasinet Royal som planerats till sex nummer under våren har sålt dåligt, under 10 000 exemplar. En godkänd siffra vore runt 25 000.

Marica Finnsiö, chef för bröllopsevakningen på Aftonbladet, dementerar uppgifterna och säger att första numret tvärtom sålde bra och att de är nöjda.

Men Hans Hatwig tror inte att det går att lyckas med Victoria på förstasidan om man inte är svensk Damtidning.

– Bonnier lyckades inte med Queen och de kommer inte att lyckas med nya ”S”. Det går inte att blanda som ”S” gjort. Man måste välja. Antingen har man bara kungligt material och inte annat tjafs om allt möjligt – men det är det bara Svensk Damtidning som lyckas med.

– Jag tror inte alls på ”S” och deras koncept. De sålde 50 000 exempler med premiärnumret men det var en massiv kampanj bakom och folk kanska var lite nyfikna på första numret. De kommer att få det mycket tuffare nu och det kommer de att upptäcka – men då kommer det att var för sent.

Ett stort problem för de nya kungatidningarna är att de saknar egna grejer, menar Hatwig.

– De har inget exklusivt material, allt blir urvattnat.

– Och det säger sig självt: Det funkar inte när ala hakar på samma trend. När alla satsar på samma aktie ska man inte haka på, det säger sig självt. Man måste gå mot strömmen och testa nya tidningsidéer.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.