Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vill bredda bilden av industrin – med kvinnlig bildbank

Publicerad: 19 juni 2019, 10:59

ABB är ett av företagen som vill bredda sin rekrytering genom att till Teknikföretagens projekt Bredda Bilden – en bildbank med kvinnor verksamma inom teknikbranschen.


Ämnen i artikeln:

ABBMarknadsföring

För många företag inom tekniksektorn är kompetensförsörjningen den enskilt största hindret för tillväxt. Förebilder och representation är viktigt för att fler ska känna sig inkluderade i branschen och vilja söka jobb där.

Det är precis detta som är bakgrunden till bildbanken Bredda Bilden, ett initiativ från arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen. Syftet är att bryta mönstret och bredda den traditionella och emellanåt slentrianmässiga bilden av teknikindustrin och vilka som jobbar där.

Enligt Teknikföretagen är det i dag i stort sett bara män som syns på de bilder som ska illustrera teknikindustrin. Detta är också anledningen till att Teknikföretagen nu kompletterat bildbanken med ytterligare bildmaterial från ABB. Bildbanken består just i dagsläget av 170 bilder på kvinnor som studerar på teknisk högskola eller jobbar med teknik.

– Bredda bilden är ett sätt att synliggöra kvinnor inom teknikbranschen och belysa den fysiska bildens makt. Den bild som skolor, företag och inte minst media sänder ut spelar en avgörande roll för hur branschen uppfattas. När vi drog igång Bredda Bilden hoppades vi att fler organisationer skulle vilja delta i rörelsen, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

ABB har bidragit med cirka 40 bilder från motorverkstaden i Storvik och det digitala democenter i Västerås. Företaget kommer också att dela med sig av bilderna under den stundande Almedalsveckan i Visby. Bakom idén Bredda Bilden står kommunikationsbyrån Volontaire.

Fotograf är Jonas Bilberg.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

ABBMarknadsföring

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.