Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ving återupptar marknadsföringen efter Thomas Cooks konkurs

Publicerad: 24 September 2019, 08:00

Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

Resejätten Thomas Cooks konkurs fick Ving att tillfälligt pausa sin marknadsföring. Nu är både flygrafik och kommunikation igång igen, men med modifierade budskap som addresserar det som hänt.


Ämnen i artikeln:

Ving

Under natten till måndag stod det klart att det brittiska resebolaget Thomas Cook försatts i konkurs. Det innebar att nordiska Vinggruppens flygningar ställdes in under dagen, vilket drabbde tusentals svenska resenärer.

Vings marknadschef Claes Pellvik berättade för Resumé att bolaget valde att pausa all extern marknadsföring på grund av konkursen.

Under måndagskvällen gick Ving ut med ett pressmeddelande som berättade att Vinggruppen med Ving, Spies, Tjäreborg, Globetrotter och flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia, som är egna legala enheter, nu satsar vidare och att flygtrafiken är igång igen redan under tisdagen.

LÄS MER: "Så ska SAS återskapa förtroendet efter pilotstrejken"

Claes Pellvik berättar att Ving även valt att sätta igång kommunikationen igen.

– Ja, kommunikationen går igång för fullt nu, men med modifierade budskap där vi adresserar det som hänt och att vi satsar framåt, säger han i ett mail till Resumé.

Han säger att Ving är "överväldigade" av det stöd man fått från tusentals gäster som hört av sig i till exempel sociala medier och från samarbetspartners.

– Nu kommer vi vara en fristående nordisk resekoncern och utveckla vårt erbjudande baserat på vad nordiska gäster tycker är viktigt och ge dem de bästa veckorna på året.

– Skadan på våra varumärken bedömer vi som begränsad och nu kommer vi göra allt för att bygga upp förtroendet igen, fortsätter Claes Pellvik.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ving

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.