Nyheter
Vinnare och förlorare i priskriget: Så tycker konsumenten om matjättarna
Publicerad: 25 april 2023, 12:50
Novus har tagit reda på vilken av kedjornas åtgärder som gillas mest av svenskarna.
Foto: ThamKC
Dagligvarukedjorna tävlar just nu om vem som presenterar de bästa prissänkningarna. Men vilken av kedjornas åtgärder har egentligen fallit bäst ut? Novus har frågat svenskarna.
Att inflationen gjort det dyrare att leva – och inte minst att det svider rejält i plånboken att handla mat – har inte undgått någon. Matpriskollen, som undersökt matprisernas utveckling sedan 2015, konstaterar att priserna steg i snitt med 3,4 procent i januari och februari. Det är rekord.
Strålkastarna har riktats mot Sveriges stora matvarukedjor där de stigande priserna tagit stor plats i nyhetsbevakningen. De dominerande aktörerna Ica Sverige, Axfood och Coop har kritiserats för kartellbildning, girighet och överdriven prissättning, vilket bland annat manat finansminister Elisabeth Svantesson (M) att kalla dagligvarujättarna till ett samtal om prisutvecklingen.
Läget har gett upphov till ett ”priskrig” där matvarukedjorna tävlar om vem som presenterar de bästa, mesta prissänkningarna.
Nu har Novus i en ny undersökning frågat svenskarna vilken av kedjornas åtgärder som fallit bäst ut. Det visar sig att Icas åtgärd att sänka priset på 300 varor med 5-25 procent minst två månader framåt anses vara det bästa initiativet rent innehållsmässigt.
Fråga: Flera av Sveriges stora matvarukedjor har försökt möta de stigande levnadskostnaderna på olika sätt. Vilken av följande åtgärd tycker du är bäst?
1074 personer har medverkat i undersökningen.
Foto: Novus
Samtidigt anses Lidl ha mött problem med stigande levnadskostnader bäst över lag (33 procent), och det i betydligt större utsträckning än övriga. Detta gällde oavsett vilken av matvarukedja man vanligen handlar mest hos. Se mer nedan.
Fråga: Vilken av följande matvarukedjor tycker du har mött problem med stigande levnadskostnader bäst?
Foto: Novus
Enligt Novus analys bör det här tolkas som att det inte bara är viktigt vad ett varumärke kommunicerar eller gör, utan också hur.
– Den rådande situationen har väckt förväntningar på de stora matvarukedjorna att ta sitt ansvar för att bemöta svenskarnas ökande levnadskostnader. Att Lidl gick ut som först med att sänka priser, och att övriga aktörer initialt inte följde efter, verkar ha gynnat Lidl mer än utformningen av själva åtgärden, säger Lina Karlsson, undersökningskonsult på Novus, i en kommentar.
LÄS MER: Lockpriser i dagligvaruhandeln – så maxar kedjorna med låga rabatter
Huruvida det här gagnar Lidl på sikt återstår att se. När Novus frågade uppgav 51 procent att de idag främst handlar på Ica, 17 procent på Coop, 16 procent på Willys och enbart 6 procent på Lidl. Dock sade 46 procent av de som upplever Lidl ha hanterat läget bäst att de kommer handla mer på Lidl i framtiden.
Med hjälp av Xtreme Insights har Resumé tidigare kunnat visa hur priskriget påverkar varumärkena inom dagligvaruhandeln. Den mätningen visar att Ica har tappat mest när det gäller vilka matkedjorna som svenskarna sammankopplar mest med ”låga priser”. Pilarna pekar även skarpt nedåt vad gäller attributet ”prisvärd”, där Ica tappar näst mest efter Coop under januari och februari i år, jämfört med samma period förra året.
I linje med Novus siffror är Lidl är den som sticker ut mest positivt även i Xtremes mätning. De ökar både när det kommer till att uppfattas som prisvärda och när det kommer till att förknippas med lågt pris.