Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vinnaren i omslagstävlingen "Än är print inte dött"

Publicerad: 30 Augusti 2018, 12:50

Resumé utmanade reklamskolestudenterna att göra ett magasinsomslag som speglade kreativitet. Vinnare? YRGO:s Ebba Gunnarssons pikanta prickar.


Ämnen i artikeln:

Resumé

Strax innan sommaren gick Resumé ut med en utmaning till reklam- och designskolor landet över. Försök att fånga det stundtals luddiga begreppet "kreativitet" på ett magasinsomslag.

Bidragen flödade in och speglar väl de vitt skilda tolkningarna av hur kreativitet ser ut.

Den slutgiltiga vinnaren blev till sist Ebba Gunnarsson, student på YRGO i Göteborgs grafiska produktions- och formlinje, som i sitt havsblå bidrag valde att sätta sig själv i centrum. Inspirationen kom från något så nära som den prickiga tröja hon hade på sig.

– Det låg nog inte så mycket tanke bakom det.. Jag hade köpt nya målarfärger jag ville testa och sen blev det som det blev. Man vet knappt vad som händer i huvudet när man sätter igång.

Själva kreativitetsbegreppet kopplar hon till förmågan att uttrycka känslor genom andra medel än talspråk. Inspiration hämtas ofta från illustratören och konstnären Karin "Bahkadisch" Olsson.

Utöver att få formge Resumés omslag vinner Ebba Gunnarsson även 10 000 kronor.

Som ett av de medier som fortfarande envisas med att ge ut en papperstidning var vi självfallet tvungna att fråga hur printmediet egentligen står sig på landets reklam- och designskolor.

– Vi jobbar jättemycket med olika trycksaker och att layouta en tidning tror jag det är många som vill göra. Än tycker vi inte att tidningen är död, säger Ebba Gunnarsson.

Billy Anderssons, redaktör för Resumés magasin, motivering lyder:

"Det handlar om förförelse. Locka in läsaren. Magasinsomslag är en konstform som tyvärr har hamnat i de digitala kulisserna. Det är synd för det är en underskattad mediekanal. För att testa nya idéer bad vi studenterna på Sveriges reklam- och designskolor att skapa omslag med kreativitet som tema. Ett tjugotal bidrag har landat på redaktionen. Idéburna, aktuella, konstnärliga och interaktiva omslag – ja, kreativiteten har flödat. Efter hetsiga diskussioner på redaktionen hamnade Ebba Gunnarssons bidrag på ettan. Det skiljer sig. Här flyter det artificiella och lekfulla, det digitala och analoga samman. AR i print, sammanfattade Resumés bildchef Andreas Elgstrand."

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Resumé

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.