Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vinterns bästa tidskrifter

Publicerad: 16 april 2008, 14:17

Premiär för Resumés tävling Tidskriftsallsvenskan. Fyra gånger per år utser vi bästa nykomling och oneshot.


Kategori:  Vinterns nykomling
1. Byggvärlden
Förlag: Talentum


En proffsig tidning för branschen med ett bra nyhetstempo, som har potential att bli en riktigt bra affär. Juryn för Tidskriftsallsvenskan lyfter fram Talentums Byggvärlden, som den bästa nya tidskriften hittills i år. Det är ungefär ett år sedan Talentums affärs­utvecklare Roger Thorén började skissa på tidningen: – Vi ville göra en oberoende affärstidning. Det finns många tidningar i branschen men alla har kopplingar till olika organisationer Tidningsutvecklingen inleddes med formgivningshjälp från av A4. Även ­Minimedia med Lasse Östling och Maths Nilsson var inkopplade för att finjustera tidningen. – Det gjorde att vi hade en färdig tidning från nummer ett. Vi har ingen resa av stora förändringar framför oss. Lanseringen skede genom att 15 000 personer i byggbranschen fick tidningen gratis. Tidningen delades också ut vid alla större byggföretags huvudkontor. Dessutom gjordes en utomhus- och en mejlkampanj. Men den stora lanseringen skedde i förra veckan. – Mest pengar satsade vi på den stora mässan Nordbygg, säger Roger Thorén. För att få en bra redaktionell styrning gjorde man en rekrytering från konkurrenten Byggindustrin.

Drömvärvning
– I fotbollssammanhang pratar men om drömvärvningar. För oss är redaktionschefen Fredrik Karlsson en sådan. Byggvärlden har en lång resa framför sig. Det är inte enkelt att bygga en prenumerationsbas från noll. Men målsättningen är klar. – I slutändan ska vi upp i en upplaga runt 10 000 och omsätta mellan femton och tjugo miljoner kronor. Frågan är bara om det är papperstidningen som kommer att stå för mest pengar. – Tidigare hade man en sajt som ett komplement till tidningen. I dag är det tvärtom. På sikt kommer tidningen att försvinna, men jag vill inte sia om exakt när det sker.

Så tyckte juryn:
Olle Lidbom: – Vasst koncept, väl genomfört, äntligen en värdig utmanare till Byggindustrin.
 Åsa Holmström: – Bra nyhetstempo. Tydlig i vinklingar och rubriker. Högt OBS-värde. Proffsig känsla. Känns rappare och fräschare än de stora dagstidningarna. Lite negativt, den är ganska traditionell. Inte mycket nytänk.
Henrik Frenkel: – En tidning som legat i pipeline i över tio år. Väl skött kan den bli en succé som Dagens Medicin.
Louise Fallenius: – Om man lyckas vara så här intressant även för de som inte är i den aktuella branschen så måste varje ny utgåva få läsarna att ropa halleluja vid postfacket.
Viggo Cavling: – Kul med en affärstidning som startar på både siffror och människor. Den är redan bra och kommer snart att bli riktigt bra. Fler egna tuffa nyheter från gangster... förlåt byggvärlden, är mitt krav.
Linda Grahn: – En välgjord och suveränt kunnig nyhetskänsla. Har potential att bli en väletablerad, pålitlig bransch tidning.

Kategori:  Vinterns nykomling
2. Galoppmagasinet
Förlag: Genberg & Co

Så tyckte juryn
Olle Lidbom:
– Passionerat och förvånansvärt väl utfört för att vara ett nytt monoförlag. Hög produktionskvalitet, precis som ett magasin ska ha. Men hur lönsam kommer den att bli? Henrik Frenkel: – Man måste vara hästgalen om man ska lägga pengar på Galoppmagasinet. Stereotyp och trist!
Linda Grahn:
– Ett magasin som väcker nyfikenhet och lust att läsa – även för alla som inte är galopp­nördar. Snygg form och bra redi­gerad på ett sätt som drar in läsaren i varje uppslag.
Åsa Holmström: – Mycket känsla och action. Skapar intresse även bland icke frälsta. Lockar till läsning på ett oväntat sätt. Satsar på bildreportage, men lite stel och opersonlig layout. Inte alltid så välskrivna texter.
Viggo Cavling: – Fattade inte mycket, men de riktiga hästtjejerna i juryn galopperade runt av glädje.
Hanna Dunér:
– Galoppmagasinet är spännande läsning även för folk som inte är inbitna hästnördar. Jag föll för att det är ett välgjort matigt magasin med stor variation och bredd i det redaktionella innehållet, samt snyggt utformad med actionfyllda uppslag som drar ögonen till sig.

Kategori:  Vinterns nykomling
3. Sofis mode
Förlag: Aftonbladet

 Så tyckte juryn

Olle Lidbom: – Omstöpta reportage från brittiska Look, allt färre annonser och lika stökigt som ytligt: verkligen inte min favorit.
Henrik Frenkel: – Dålig tidning som lutar sig mot ett starkt varumärke. Tyvärr fungerar kombinationen! Linda Grahn: – Genomarbetad och förenar på ett supersnyggt sätt amerikanska tjejmagasin med kvälltidningsbilagornas välbeprövade trick.
Åsa Holmström: – Proffsig. Har en egen stil. tydlig layout. Känns ibland överdriven i tilltalet, Har en hurtig ton och använder gamla uttryck.
Viggo Cavling:
– Funkar utan att imponera. Kommer inte att fylla fem år. Kanske ett.
Hanna Dunér: – Sofis Mode tillhör den genre av magasin som fullständigt exploderar i till exempel Storbritannien där förlagor som Look och Grazia har visat stora framgångar. I det allt snabbare informationsflödet har glossiga veckotid­ningar potential att ta en stark position även i Sverige, och Sofis Mode var först. Möjligen kan tidningen kännas plottrig och något spretig, men jag tror ändå att den redaktionella mixen av kändisar, vanliga människor, tips och produktjämförelser tjänar sitt syfte i målgruppen.

Kategori: Vinterns Oneshot
1. Gravidbibeln
Huvudtidning: Mama
Form: Bonnier tidskrifter

Mama har verkligen en redaktion som tar sitt bevakningsområde på allvar. Tidningens chefredaktör Anna Zethreus är mamma­ledig. Den tillförordnade chef­redaktören Jennifer Jansch, ska bli mamma för tredje gången i maj. Det var också hon som kom på idén till den vinnande tidningen Mama Gravidbibel. – Jag har tänkt på det i flera år. Vi har alltid lite gravid­material i Mama, men kan inte ha för mycket eftersom målgruppen är mammor.

Säljs bara i butik
Gravidbibeln säljs bara i butik och förhoppningarna är höga. Den trycktes i 40 000 exemplar. – Den ligger ute i två månader, så vi har inte fått några siffror än. Vi kommer också att sälja den på nätet och mässor, eftersom den inte är så tidsbunden. Ofta kan det vara knepigt att locka annonsörer till en oneshot. Upplagan är osäker och man har inte sett tidningen förut. – Men vi hade ett väldigt stort intresse från annonsörer. Det finns ju många som vänder sig till gravida och nyblivna mammor, som inte har haft någon egen tidning tidigare.

Sex gravida på redaktionen
Anna Björkman har varit redaktör för tidningen, som har en redaktionsruta med sex gravida medarbetare. – Vi brukar skoja om att det är något visst med stolarna här. Det är alltid någon som är gravid. Jag var inte gravid när vi började jobba med tidningen, men nu väntar jag mitt tredje barn. – Jag har själv haft stor nytta av tidningen för man hinner glömma hur det är att vara gravid. Gravidbibeln är Mamas första oneshot. Med tanke på det stora intresset från annonsörerna är det stor chans att den återkommer nästa år. Men beslutet tas inte förrän försäljningssiffrorna är klara.

Så tyckte juryn:
Linda Grahn:
– Kunnig, inspirerande och otroligt snygg i total samklang med målgruppen.
Åsa Holmström: – En ren rip off på det Amelia, Vi Föräldrar och Föräldrar & barn redan gjort i mer än tio år.
Viggo Cavling: – Innehåller allt man kan begära.
Hanna Dunér: – Mama Gravidbibel är en matig oneshot som innehåller allt man kan tänkas behöva som trendig mamma, långläsning så väl som handfasta tips och shopping. Den är ett lyckat komplement till Mama och tar samtidigt en egen position jämte de mer folkliga gravidtidningarna. Louise Fallenius: – En nästintill ovärderlig guide till en av livets största upplevelser och utmaningar. På ett heltäckande sätt går tidningen igenom alla de frågor som kan tänkas komma upp. De guidar och vägleder på ett optimalt sätt.
Olle Lidbom: – Briljant koncept utfört med högsta hantverksmässighet.
Henrik Frenkel: – Den bästa och mest genomtänkta oneshot som jag sett under de senaste tio åren. Smart upplagd och konsekvent genomförd.

Kategori: Vinterns Oneshot
2. Testspecial 2008
Huvudtidning: Bike
Förlag: Moto Press AB

 Så tyckte juryn

Olle Lidbom: – Snyggt, välresearchat och välpackat. Precis vad läsarna vill ha.
Henrik Frenkel: – Efter fem minuters läsning var frågan inte om jag skulle köpa en motorcykel, utan vilken. Och jag som är rädd för fart på två hjul!
Linda Grahn: – Entusiastisk och superinformativ i en indragande, fartig förpackning.
Viggo Cavling: – Min stora favorit. En bibel för oss som drömmer om knäskrap och Knutstorp. Bike har gjort om for men och den har blivit riktigt snygg. Nu med alla tabeller och listor man vill ha. Dessutom har man den goda smaken att sätta en 1098 på ettan. Brumm, brumm, bäst.
Åsa Holmström: – Händer mycket hela tiden. Varje sida är full av fart. Tydlig. Layouten känns ny men är lite enahanda. En bra utveckling av moderskeppet Bike.

Kategori: Vinterns Oneshot
3. Trädgård & blommor
Huvudtidning: Drömhem
Förlag: LRF Media

 Så tyckte juryn

Olle Lidbom: – Ännu en snyggt utfört spinoff på moder­tidningen. Kunde ha varit mer modern men känns ändå hyfsat tantfräsch.
Henrik Frenkel: – Vad är nästa nischprodukt? Ståndare & pistiller? Hur långt ner i näringskedjan kan man gå?
Linda Grahn:
– Helskönt vibrerande av färgstark inspiration. Välgjord ”avläggare” till Drömhem & trädgråd.
Viggo Cavling: – LRF Media kan det här. Habilt magasinsmakeri som funkar både som avkoppling och utveckling.
Hanna Dunér: – Trädgård & blommor är en härlig vårtidning lanserad i perfekt tajmning för alla som är sugna på att påta i rabatten och fixa till balkongen. Mycket inspiration, tips och vackra bilder. Ett litet minus för att den är förväxlingsbar sin modertidning Drömhem & trädgård

5000 gratisex

Tidningsallsvenskan sponsras av Posten. Det påverkar inte juryns arbete, men ger vinnande förlag möjlighet att distribuera 5 000 exemplar av valfritt magasin helt gratis. Första vinsten går till Talentum och Bonnier Tidskrifter. Stort grattis. De får ta emot sin check och sitt vinnardiplom nästa torsdag den 17 april på Resumébaren på Laroy i Stockholm.

Nina Malmström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.