Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Vinters designchef bryter sig loss – startar designstudio

Publicerad: 5 Februari 2019, 08:30

Fredrik Johanssons nya byrå Bahhka är döpt efter det samiska ordet för värme.

Efter nio år på kommunikationsbyrån Vinter lämnar Fredrik Johansson för att starta upp den egna designstudion Bahkka. De två parterna kommer dock att fortsätta samarbeta.


Ämnen i artikeln:

Vinter

För nio år sedan anslöt Fredrik Johansson till Vinter från reklambyrån Job. De senaste nio åren har han haft tjänster som art director, communication designer och nu senast design director.

Nu går han dock vidare i karriären och startar upp designstudion Bahkka. I ett pressmeddelande skriver Fredrik Johansson att de två byråerna framöver kommer att jobba tätt ihop och att anledningen till att han startar upp Bahkka är att han vill fokusera mer på varumärkesutveckling och design med hjälp av tekniker som röstigenkänning, cloud computing och AI.

– Målet är att på lång sikt hitta sätt att utnyttja dessa olika teknologier för att skapa kommunikativa designlösningar som skiljer sig mycket från vad som för närvarande finns. Jag tror att vår bransch och framtiden för kommunikation kommer att se annorlunda än vad vi har idag, säger han.

Fredrik Johansson berättar vidare att han ser framemot att komma närmre själva arbetet istället för att ha den täta kundrelation han haft på Vinter.

– En del av det innebär att hålla storleken på studion relativt liten i ett initialt skede. Och medan det långsiktiga målet är ambitiöst, kommer vägen dit att vara långsam. Jag börjar med ett par kunder och en liten skara byråer som uppdragsgivare. Att direkt skapa någon plattform som kan erbjuda allt vi pratat om kommer att bli mycket svårt och mycket riskabelt, och det skulle att ta mycket tid. Min inställning kommer att vara annorlunda. Vi ska börja med att utveckla designlösningar som kanske delar mer traditionella kommunikationsmetoder, men kommer samtidigt försöka prova några viktiga saker som jag behöver bevisa för framtiden och mig själv, säger han.

Vinter omsatte förra året drygt 50 miljoner kronor med ett resultat efter finansiella kostnader på 1,8 miljoner kronor.

– Det är roligt och spännande att Fredrik tar steget, det har han pratat om länge och jag är helt säker på att vi kommer att få se nya kreativa lösningar. Människor som utvecklas och växer är bra att ha omkring sig och Fredrik är ett naturligt inslag i Vinterfamiljen, säger Vinters vd Helena Eriksson.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Vinter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.