Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag01.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Virtuell köttmästare – så möter köttindustrin den minskande konsumtionen

Publicerad: 11 Mars 2019, 09:31

City Gross satsar på virtuell köttmästare.

Den vikande köttkonsumtionen driver varumärken till att kommunicera på nya sätt. City Gross testar en virtuell köttmästare som interagerar med kunderna för att visa på fördelarna med svenskt, butiksstyckat kött.


I förra veckan kom nya siffror från Jordbruksverket som visar att svenskarna äter mindre kött än på tio år. Under 2018 sjönk konsumtionen för andra året i rad och enligt Jordbruksverket kommer utvecklingen sannolikt fortsätta.

Samtidigt blir det allt trendigare att välja vegetariskt och om inte vegetariskt blir allt fler "flexitarianer", det vill säga begränsar sitt köttintag och ersätter med vegetariska alternativ. Allt fler skolor inför vegetarisk matdag i veckan, vissa går så långt att de gör hela veckor vegetariska. Utvecklingen drivs av en växande hälsotrend och en större medvetenhet om köttets påverkan på vårt klimat. I en internationell jämförelse sticker Sverige dock fortfarande ut som ett land med relativ hög köttkonsumtion.

– Ibland kan man se att saker som sjukdomar och finanskriser påverkat köttkonsumtionen på kort sikt. Men nu är det är flera trender som sammanfaller som gör att den antagligen kommer att fortsätta minska, säger Åsa Lannhardt, jordbrukspolitisk utredare på Jordbruksverket, till SVT Nyheter.

Så hur hanterar de varumärken som säljer köttprodukter den vikande konsumtionen i sin kommunikation?

Henrik Weiden, marknadschef Bergendahls Food som äger City Gross, säger i ett mail till Resumé att den växande vegotrenden påverkar City Gross marknadsföring på ett positivt sätt. Matkedjan kommer ge mer utrymme till det vegatariska sortimentet – och provar en del oväntade grepp.

– Som en utmanare på dagligvarumarknaden är det naturligt för oss att följa trender och anpassa såväl kommunikationen som utbudet efter våra kunders önskemål. Det är ett sätt för oss att utvecklas och vi kommer använda oss av skarpa budskap under våren för möta upp nya konsumentbeteenden. Vegetariskt kommer dessutom att få utökat utrymme i vår marknadsföring, genom inspiration och tips till de som flexar.

Tar kunderna emot er marknadsföring av kött annorlunda idag?
– Ja, vi märker att våra kunder blivit allt mer medvetna och aktivt söker information om köttets kvalitet och ursprung. Fler frågor är något som vi tycker är viktigt och bra.

Vilket är ditt tips till andra varumärken som säljer köttprodukter i vegotrenden?
– Våga tänk på nya sätt. För det gör konsumenterna. Och ta hänsyn till kundgrupper som växer sig allt större, exempelvis flexitarianer. Samtidigt som den totala köttkonsumtionen minskar ökar efterfrågan på kött av hög kvalitet. Vi har marknadens mest omfattande köttkoncept och måste våga kommunicera annorlunda för att fler ska känna till fördelarna med svenskt, butiksstyckat kött. Det är såklart en utmaning. Den senaste satsningen är att vi testar en virtuell köttmästare som interagerar med kunderna.

Den virtuella köttmästaren, som testas hos City Gross i Staffanstorp, ska fungera som ett komplement till butikens mänskliga köttmästare. Han kan ge kunderna information om sortimentet av svenskt butiksstyckat kött, de nya förpackningarna samt den service som finns i butiken.

På Findus har man sedan ett par år tillbaka valt att fokusera på kategorierna grönsaker, fisk och vegetariskt i såväl produktutveckling som i marknadsföring. Det säger marknadschef Emma Pålsson.

– Vi på Findus ser inte på vegetarisk kost och mindre rött kött som en trend, utan väljer att förklara det som ett paradigmskifte. Vår målsättning är därför att öka grönsaker, vegetariskt och fisk med 25 procent till 2022. Därför påverkar inte det rådande proteinskiftet Findus marknadsföring mer än att det bekräftar att vi är på rätt väg, säger hon i ett mail.

Märker ni att konsumenter reagerar annorlunda på er marknadsföring av köttprodukter idag?
– Nej, i och med att vi inte fokuserar på köttprodukter i vår marknadsföring. Däremot märker vi ett ökat intresse för våra vegetariska produkter. Vi upplever att konsumenter idag är i stort behov av information och inspiration för att lyckas i det gröna köket, och det är något vi aktivt arbetar för att möta. Bland annat gör vi det genom att klimatberäkna alla de recept vi har på vår hemsida. På så vis gör vi det enkelt för våra konsumenter att laga bra mat med liten klimatpåverkan.

Robert Lundgren, marknadschef på Scan, säger att den vikande köttkonsumtionen och den istället växande vegotrenden i första hand resulterat i att Scan försöker vara ännu mer tydliga med att varumärket står för 100 procent svenskt kött, vilket han menar har en betydligt lägre klimatpåverkan än det globala genomsnittet.

– Vi tycker det är viktigt att våra konsumenter känner till att Scan står för ansvarsfullt producerade produkter. Vi ser också att svenska konsumenter förstått detta eftersom andelen svenskt kött ökar. För att öka kännedomen om produkternas ursprung och hantverket bakom lyfter vi också fram klimatsmarta svenska gårdar och bönder i vår marknadsföring. Vi för även fram hur viktigt betande djur är för biologisk mångfald och kretsloppet i jordbruket och för odling av vegetabilier. Trenden visar att allt fler konsumenter söker råvaror som har ett tydligt ursprung och som representerar värden som man kan stå för och identifiera sig med.

Förutom kommunikation kring ett hållbart och ansvarsfullt producerat kött har Scan också valt att fokusera på att lyfta fram sin kunskap och expertis kopplat till kött och chark i marknadsföringen.

– Under förra året lanserade vi till exempel en köttguide, där det finns recept och videoguider för olika köttdetaljer och tillagningssätt. Syftet är att inspirera och sprida kunskap till den som vill bli en riktig köttexpert. Den här guiden kommer vi att fortsätta att utveckla och jobba med även under 2019. Det finns så mycket kunskap att bjuda på här.

Hur bör man tänka idag som marknadsförare på ett varumärke som säljer köttprodukter, till skillnad från då vegotrenden inte var lika stor?
– Det är alltid viktigt att ha i åtanke att det oftast inte är antingen eller. 9 av 10 svenska konsumenter äter fortfarande kött. Kött och vegetariska produkter är snarare komplement till varandra och inte substitut. För de allra flesta är det viktigt att äta en balanserad kost och när man äter kött är det viktigt att upplysa konsumenten att välja ett hållbart producerat Svenskt kött. Ursprungsmärkning, ansvars- och omsorgsfull produktion från gård till gaffel är det som vi på Scan lyfter lite extra.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.