Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"VM utan Sverige inte avgörande för TV4"

Publicerad: 8 juni 2009, 10:42

Ett svensk deltagande är visserligen bra, men inte avgörande för affären. – För oss kan VM bli en bättre affär än EM, trots att vi då hade både svenskt deltagande och rätten till alla matcher, säger Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4.


TV4 och SVT delar rättigheterna till fotbolls-VM, vilket i praktiken innebär att kanalerna vid ett svenskt avancemang i första hand skulle få dela upp de tre garanterade gruppspelsmatcher mellan varandra.
Ett VM utan ett svenskt landslag skulle alltså inte drabba TV4 särskilt hårt, hävdar Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4.
– Totalt spelas 64 matcher. Vi talar i första hand om tre matcher. Det är allt vi vet i nuläget, säger han.

Michael Grimborg understryker att det finns ett underliggande fotbollsintresse som drivits upp till rekordnivåer de senaste åren.  
– Vad som eventuellt försvinner är möjligheten att bygga upp vissa enskilda evenemang omkring Sverige, som vi till exempel gjorde i Kungsträdgården under förra sommaren, säger han.

Men det måste väl ändå vara bättre att ha med Sverige i en paketering?
– Vi har inte kommit så långt än. Och vi har redan en internationell sponsor som gått in med hull och hår – utan att väga in svenskt deltagande.

Vad säger du om Ragnar Tingströms beräkning, en halvering av sponsorintäkter på åtta miljoner och 20 procent lägre intäkter?
– Från vad? Jag vet inte hur han räknat och vill av den anledningen inte kommentera.  Vi har till exempel  inte bestämt antalet sponsorpaket än. Dessutom är det är stora skillnader mellan EM och VM. Vi hade till exempel alla matcher under EM, det har vi inte VM. En annan viktig skillnad är att vi under VM kan sälja på sponsorskap, vilket vi inte kunde under EM. Ur vårt perspektiv kan alltså VM vara bättre rent ekonomiskt, trots att vi inte har alla matcherna.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.