Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vogue får stryk av Elle

Publicerad: 26 juni 2009, 06:50

I år passerade amerikanska Elle värsta konkurrenten Vogue i antal sålda annonssidor. Men först i september får vi se om Vogue hamnat på efterkälken på riktigt.


Ämnen i artikeln:

Elle

Elle har fler annonser än värsta konkurrenten Vogue.

Bland modemagasin är det en historisk händelse. Amerikanska Vogue med ikonen Anna Wintour är slaget av Elle med Robbie Myers som chefredaktör.

Under årets första månader sålde Elle 970 annonssidor medan Vogue fick ihop 956 sidor. Jämfört med samma period förra året har Vogue tappat 32 procent medan Elle bara minskade med 22 procent. I snitt har de amerikanska tidningarna tappat 25 procent i antal annonssidor, enligt Forbes.

Det ska tilläggas att både tidningarna blev slagna av det något mindre glamourösa InStyle.

Elles framgångar var inte oväntade. De senaste åren har magasinet parkerat på topplaceringarna när de bästa magasinen rankats i branschpress. Och när Forbes i höstas rankade de mäktigaste moderedaktörerna fick Anna Wintour finna sig i att få samma placering som Robbie Myers.

Nu när annonsförsäljningen är sammanställd lär spekulationerna om Anna Wintours avgång sätta igång igen.

Året har inte bara varit elände för Vogue. Lösnummersförsäljningen har ökat med 5 procent. Framför allt sålde marsnumret med Michelle Obama på omslaget riktigt bra.

Å andra sidan har Elles prenumeranter ökat med 22 procent i år, jämfört med Vogues 8-procentiga ökning.

De stora intäkterna för Elle, och flera andra modemagasin, är inblandningen i tv-produktioner. Elle har till exempel varit framgångsrik med modedesign-realityn Project Runway. Vogue har dock avstått från tv-projekt och därmed missat både intäkter och marknadsföring.

Annonsförsäljningen under första halvåret är en sak. Det som räknas i modepressen är septembernumret som är årets tjockaste och ett test på tidningarnas kondition.

Men – förra årets septembernummer tappade alla modetidningarna, inklusive Vogue, i antal sålda annonssidor. Enda undantaget som ökade var – Elle.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Elle

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.