Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Vogue tappar annonser

Publicerad: 13 augusti 2008, 06:21

Nu går inte ens modemagasinens septembernummer fri från lågkonjunkturen.
För första gången på många år ökar inte annonsvolymen i septembernumret av Vogue.
I år blev det ”bara” 674 sidor annonser.


De internationella modemagasinens först höstnummer har varit en kassaskåpssäker annonsintäkt.

Senaste åren har det gått hysteri i modeannonsering i september. Tidningar som traditionellt inte behandlar mode, som House & Garden, har klämt in modereportage i för att få några slevar från modegrytorna. Samtidigt har jättarna i branschen växt till sanslösa tjocklekar.

Förra årets septembernummer av amerikanska Vougue vägde 2,2 kilo, var 840 sidor tjockt varav 725 sidor var annonser.

I år har det uppenbarligen vänt, kommande numret av Vogue har 674 sidor annonser. Det är knappast en katastrof men med tanke på att magasinen kan få upp till 120000 dollar för en annonssida är ett tapp på 51 sidor kännbart. Och kurvan för annonsintäkter, som pekat brant uppåt i modepressen i många år, har ändrat riktning.

Med undantag för Elle har alla modemagasinen fått in färre annonser till septembernumret. Om nedgången är ett utslag av konjunktur eller är en strukturell förändring är fortfarande oklart. Lyxvarumäkren som har varit en avgörande intäktskälla har sista av alla börjat se fördelarna med att lägga sin marknadskommunikation på internet.

Om det inte redan har så lär det i framtiden påverka modepressens tjocklek i september.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.