Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Volkswagen hakar på trenden – förenklar logotypen

Publicerad: 26 Augusti 2019, 12:04

Volkswagens logotyp är återigen svartvit. Borta är också de senaste årens 3D-effekter. Bortom digitalanpassning är målet med den nya loggan att varumärket ska uppfattas som mer internationellt snarare än tyskt.


Ämnen i artikeln:

Volkswagen

De senaste åren har vi sett en trend där anrika företag med ofta snirkliga, men hyllade, logotyper tagit kliv mot det mer renodlade och digitalvänliga. Bland varumärkena vars logotyper blivit mer avskalade finns bland annat Coca-Cola, Chanel, Airbnb, Spotify och Pinterest.

Nu gör Volkswagen dem sällskap på resan mot renodling. Den nya logotypen kommer officiellt att lanseras på motormässan i Frankfurt i september, men redan nu har den synts i samband med olika marknadsaktiviteter.

I den nya logotypen har Volkswagen bytt ut färgerna mot en helt svartvit variant. Borta är även 3D-effekterna. På själva bilarna kommer den att se annorlunda ut i jämförelse mot i olika reklambudskap där den har en matt bakgrund, på bilarna kommer bottenplattan istället att vara reflekterande. Den nya loggan påminner på många sätt om 1945 års version och Volkswagen har som förhoppning att den ska ge en mer internationell, snarare än tysk, känsla av varumärket.

Volkswagen har de senaste åren gått igenom flera stora kommunikativa förändringar. I samband med den stora dieselskandalen valde man 2015 att växla ut den mångåriga sloganen "Das auto". När man häromåret styrde om sina byråsamarbeten löd uppdraget till de nya byråerna att öka produktionstakten, förbättra effektiviteten med 30 procent och ge de lokala marknadsavdelningarna mer spelrum.

Volkswagens chief operating officer Ralf Brandsätter har även sagt att man under Frankfurtmässan kommer presentera en helt ny varumärkesdesign. Den nya designen ska spegla Volkswagens resa mot att bli mer eldrivna och klimatmässigt hållbara.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.