Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Volkswagen: Volvo har kopierat vårt reklamkoncept

Publicerad: 8 november 2007, 11:43

Just nu gör Volvo en stor kampanj för årets nya bilar. Som referens använder man bilder på gamla klassiska modeller. Precis samma upplägg som Volkswagen använde för ett år sedan. – Jag tycker att en så pass stor och välkänd byrå som Forsman & Bodenfors kunde komma på en egen idé, säger Lisbeth Hansson marknadschef på Volkswagen Transportbilar. (Uppdaterad)


Annsons för Volkswagen, som gick i fjol.

Det var under förra året som Volkswagen körde sin kampanj. Där använde man sig av gamla reklambilder för att fira att Volkswagen sålt 10 miljoner transportbilar. Och det var ingen liten kampanj.
– Kampanjen gick framförallt i kvällspress, men även i magasin och i lokal press för återförsäljarna. Den pågick under våren och hösten. För oss var det en stor kampanj där vi satsade ganska mycket pengar, säger Lisbeth Hansson.

Volvo trummar nu under hösten på med en minst lika stor kampanj för 2007-års bilar som nu finns hos återförsäljarna. Även här används gamla reklambilder för att marknadsföra de nya bilderna.
– Det är bara att titta på annonserna, så ser man att det är exakt samma koncept. Vi är dessutom i samma bransch. Jag kunde förstå om det här hade hänt med en 10 år gammal kampanj, men våran är ju alldeles färsk.

Volvos kampanj som bland annat synts på utomhustavlor.

Lisbeth Hansson har mejlat och frågat Forsman & Bodenfors för att få ett svar om Volvokampanjen, men svar har uteblivit.
– Det är konstigt om de inte haft kännedom om vår kampanj. I så fall måste de ha väldigt dålig omvärldsbevakning.

Men trots att Lisbeth Hansson anser att Volvo reklamkonceptet är stulet så är hon övertygad om att kampanjen kommer att gå bra.
– För vår del var det en mycket lyckad kampanj. De försäljningsframgångar vi ser nu bottnar i den här kampanjen, så jag tror att det kommer att bli en framgång även för Volvo.

Volkswagens kampanj är framtagen av reklambyrån Ruth. Jacob Nelson på Forsman & Bodenfors svarar på kritiken:
– Jag inser att det finns viss likhet i våra kampanjer: att vi båda använder företagens historia för att sälja vår nutid. Detta har dock gjorts av hundratals företag i väldigt många år. Mercedes har gjort  det (deras bil med måsvingedörrar har ju använts flera gånger), Saab har gjort det (Saab 92 mm) och flera amerikanska märken har gjort det.

Han tycker också att Volvos reklam särskiljer sig mycket från Volkswagens.
- Vår visuella idé bygger på att fotografera exakta versioner av de  gamla still- och filmbilderna. Och att sedan visa dem parallellt med  de gamla. Vår textidé talar om "premiär för framtidens klassiker" (det vill säga: idag är Volvo Amazon och Volvo PV444 riktiga klassiker - precis som vi tror att Volvo XC90 och Volvo S60 kommer att bli om 30-40 år). Av dessa två element hittar jag inget i VW:s alster.

Han säger vidare att byrån inte inspirerats av Volkswagens annons.
– Om vi bara kände - om än aldrig så lite - att detta var likt VW eller något annat, tror du verkligen att vi skulle blundat  för detta och kört kampanjen ändå?

Björn Jutendahl
, marknadschef på Volvo.
– Det är klart att det finns likheter. Båda kampanjerna tar avstamp i historien. Men det är ett vanligt manér i reklam. Sedan har vi fotograferat våra nya modeller på exakt samma sätt som våra klassiker. Det har inte Volkswagen, så i övrigt ser jag inga likheter.

Läs mer om plagiat i bilreklam: Lowe Brindfors plagierar guldäggsnominering

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.