Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Wasabröd satsar 20 mkr i ny kampanj

Publicerad: 12 mars 2008, 10:20

Kampanjen, signerad reklambyrån Forsman & Bodenfors, ska lansera Wasabröds nya varumärke ”Wasa solruta”. – Det här är vår största och viktigaste produktlansering på länge, säger Jonas Tränk, marknadschef på Wasabröd.


Kampanjen kommer att synas utomhus.

Det nya knäckebrödet som Wasabröd nu hårdlanserar som ett nytt frukostalternativ kom i augusti. Mediebudget för kampanjen är cirka 15-20 miljoner kronor.
– Först körde vi en lanseringskampanj för att sätta namn och bygga kännedom. Nu ska vi visa vilket bra alternativ det är till vanligt frukostbröd, säger Jonas Tränk.

Kampanjen, som kommer att synas rikstäckande, startade förra veckan. Den kommer nu att gå från och till under hela våren i tv, dagspress, radio, utomhus och butik. Reklamfilmen kommer att synas i TV4, TV4 Plus och Kanal 5.
– Det här är en del av ”byt bröd-kampanjen” som vi startade våren 2005. Målet med den här satsningen är att få folk att bli nyfikna och prova brödet. Och att sätta solruta som ett alternativ till frukostbrödet.

Hur skulle du beskriva formspråket?
– I print har vi länge jobbat utifrån ett formspråk med vit bakgrund som känns väldigt mycket Wasa. I film har vi jobbat lite bredare men nu prövar vi att köra med det vita och rena även i reklamfilmen. Det är en kampanj med glimten i ögat och glada färger, säger Jonas Tränk.

Målgruppen för kampanjen är bred. Primärt riktar Wasabröd dock in sig på kvinnor i åldern 25-50 år.
Kampanjen kommer att följas upp lite längre fram av butiksdemonstrationer och olika events.
– Vi är just nu i planeringsstadiet för de aktiviteterna, säger Jonas Tränk.

Wasabröd har samarbetat med Forsman & Bodenfors sedan 2004.

Arbetsgrupp: Wasabröd

Stefan Rudels projektledare, Filip Nilsson copywriter, Joakim Blondell och Karin Frisell art directors, Sanna Kander produktionsledare, Nina Andersson formgivare, Charlotte Most byråproducent film
Regi: Jesper Kouthoofd
Producent: Katarina Berggren

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.